Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 18 oktober

    Närodlade säsongsmatlådor siktar högt

    Teckomatorp.

    Nyttigt, gott, närodlat och hållbart. Så kan man sammanfatta Vidinges satsning på matlådor som byter skepnad efter säsong. Målet är att fördubbla grönsaksförsäljningen i Sverige.

     Måns Nordmark brinner för att få fler att äta riktigt god och nyttig mat till ett bra pris. Enligt honom är det logiskt att följa årets säsonger även på tallriken.
    Måns Nordmark brinner för att få fler att äta riktigt god och nyttig mat till ett bra pris. Enligt honom är det logiskt att följa årets säsonger även på tallriken. FOTO: Anahita Arai

    I sex generationer har familjen Nordmark odlat grönsaker på Södervidinge gård som ligger på gränsen mellan Kävlinge och Svalöv i Skåne. För snart tio år sedan började de sälja tvättad sallad i påse och nu är familjen redo för nästa steg.

    I höst lanserade Vidinge fyra säsongsrätter direkt från skånska gårdar. Matlådorna började säljas i ett antal utvalda matbutiker i Skåne i september under namnet In Seasons. Konceptet är enkelt: med en kort väg från jord till bord ska priserna hållas nere och konsumenterna ska få riktigt god tillagad mat gjord på närodlade grönsaker.

     Det är mycket närodlade grönsaker i nya säsongsmatlådorna från In Seasons, men här återfinns även lax och kyckling.
    Det är mycket närodlade grönsaker i nya säsongsmatlådorna från In Seasons, men här återfinns även lax och kyckling. FOTO: Anahita Arai

    – Jag älskar goda måltider. Restaurangbranschen har under flera år varit duktig på att göra bra mat och lyfta fram lokalproducerade råvaror, säger Måns Nordmark, VD Vidinge.

    Vill fördubbla svensk grönsakskonsumtion

    In Seasons är sprunget ur företagets innovationsplan och målsättningen är högt ställd; grönsakskonsumtionen ska fördubblas i Sverige. Måns Nordmark berättar att målet ska uppfyllas på tio år men själv tror han att det kommer att gå fortare.

    Det finns många tankar bakom satsningen på Inseasons och flera går tillbaka till de samhällsutmaningar vi har i dag: en stor del av befolkningen är överviktig och äter ohälsosamt, samt att vi i Sverige är duktiga på att odla bra mat men att konsumenten ändå ofta väljer utländska alternativ. Här behöver konsumenterna hjälp med att göra hållbara val och lära sig använda råvaror utifrån säsong och hitta svenska alternativ.

    – Vi har valt havreris från Frebaco Kvarn istället för vanligt ris till våra matlådor, säger Måns Nordmark.

    En av de lokala leverantörer som Måns Nordmark har valt ut är Hällestadsvamp i Torna-Hällestad. En svampproducent med stora framgångar; företaget levererade svampar till svenska kocklandskapet när de tog VM guld 2018 och shiitakesvampar från Hällestad fanns med på menyn på Nobelmiddagen förra året.

    Du har precis provat en matlåda från In Seasons för första gången, vad är ditt omdöme?

    – Att det är fantastiska produkter det visste jag, men jag blev lyrisk och vill ha mer. Intrycket är mycket fräscht, en färdigrätt som både visuellt och smakmässigt är mycket god, säger Mathias Persson som är marknadschef på Hällestadsvamp och fortsätter:

    – Det är absolut helt rätt i tiden att göra den här satsningen. Jag tror att vi fler projekt kommer att komma tack vare satsningen som Vidinge gör.

     Mathias Persson från Hällestadsvamp och Måns Nordmark från Vidinge tror inte att In Seasons blir det sista de gör tillsammans. Vidinge satsar stort på att hitta nya utvecklingsprojekt tillsammans med sitt nätverk.
    Mathias Persson från Hällestadsvamp och Måns Nordmark från Vidinge tror inte att In Seasons blir det sista de gör tillsammans. Vidinge satsar stort på att hitta nya utvecklingsprojekt tillsammans med sitt nätverk. FOTO: Anahita Arai

    Hälsoinsatsen viktigare än avkastningen

    Första veckorna levererade Hällestadsvamp 250 kilo råvaror till Inseasons och på sikt hoppas man på större volymer men lika mycket är det ett spännande projekt att vara delaktig i. Och det är inte svårt att förstå. Vidinge har satsat rejält och tagit hjälp utifrån för att ta fram recepten till säsongsrätterna, bygga varumärke och ta fram design.

    – Vi har inte räknat på avkastningen på investeringen när det gäller Inseasons, säger Måns Nordmark och menar att det övergripande målet att få svenskar att äta mer grönt är viktigare.

     In Seasons kör ut lunchlådorna själva.
    In Seasons kör ut lunchlådorna själva. FOTO: Anahita Arai

    In Seasons

    Bolagsform: Vidinge Grönt AB

    Ägare: Familjen Nordmark och Vezet Convenience Nordic AB

    Verksamhet Förädling av grönsaker

    Antal anställda 320

    Omsättning: 667 miljoner

    Resultat: 8,5 miljoner

    Vinstmarginal: 1,3 procent

    Areal: Vidinge Grönt AB förädlar grönsaker. Familjeägda Södervidinge Gård AB odlar 500 hektar.

    Relaterade artiklar

    Till toppen