Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 24 januari 2018

    Snart kan bönder göra egen vätgas

    Genom att göra om biogas till vätgas kan olönsamma biogasanläggningar få en bättre totalekonomi. Svenska Metacon har utvecklat en teknik, och tror på ett produktgenombrott redan i år.

     Svenska Metacon har tagit fram en patenterad teknik för att omvandla biogas till vätgas. Företaget tror på sikt att vätgas kan bli den optimala energikällan för att driva allt från traktorer till personbilar.
    Bild 1/4 Svenska Metacon har tagit fram en patenterad teknik för att omvandla biogas till vätgas. Företaget tror på sikt att vätgas kan bli den optimala energikällan för att driva allt från traktorer till personbilar.
     Nästa år ska företaget leverera sin första anläggning till Ruggby i England. På sikt har företaget som mål att installera tekniken direkt på lantbruken.
    Bild 2/4 Nästa år ska företaget leverera sin första anläggning till Ruggby i England. På sikt har företaget som mål att installera tekniken direkt på lantbruken.
     Toyotas bränslecellsbil Mirai fick stor uppmärksamhet när den lanserades på utvalda marknader. Bilen drivs helt på vätgas och har en räckvidd på 40-50 mil per tank. Prisbilden kan dock avskräcka. Upplägget bygger på en leasingkostnad som uppgår till 10 000 kronor i månaden.
    Bild 3/4 Toyotas bränslecellsbil Mirai fick stor uppmärksamhet när den lanserades på utvalda marknader. Bilen drivs helt på vätgas och har en räckvidd på 40-50 mil per tank. Prisbilden kan dock avskräcka. Upplägget bygger på en leasingkostnad som uppgår till 10 000 kronor i månaden.
     New Holland är en av traktortillverkarna som har börjat titta på vätgas som alternativt bränsle. Närmast lansering från företagets sida ligger dock en traktor som går på biogas.
    Bild 4/4 New Holland är en av traktortillverkarna som har börjat titta på vätgas som alternativt bränsle. Närmast lansering från företagets sida ligger dock en traktor som går på biogas. FOTO: Emmanuel Bourgois

    Alla som kommer ihåg sin skolkemi vet att det går åt stora mängder energi för att framställa vätgas. Att göra som i skolboksexemplet och söderspjälka vatten till vätgas och syre är dessutom en kostsam process.

    Därför bygger mycket av världens vätgasframställning i dag på fossila bränslen.

    Men det finns företag som vill ändra på det. Ett av dem är svenska Metacon som har utvecklat en teknik som använder biogas (alltså metangas) tillsammans med vatten för att framställa vätgas.

    – Den patenterade teknik vi har utgår från metangas som råvara. Fördelen är att tekniken även kan byggas i liten skala för att produceras lokalt, säger Metacons VD Lennart Larsson.

    Billigare med tiden

    På sikt tror han att tekniken blir tillräckligt billig för att bönder ska kunna förädla sin egen vätgas i anslutning till sina biogasanläggningar.

    – När tekniken är mogen för lantbruket är svårt att säga. Men redan under 2019 kommer vi ha anläggningar i drift. Det är målet, fortsätter han.

    Visionen är så klart att lantbrukarna ska kunna köra allt från sina traktorer till sina personbilar på bränslet. För att ta vara på energin från vätet kan man dels använda en bränslecell som skapar elektricitet som i sin tur driver en elmotor. Men det pågår även försök med att spruta in väte direkt i förbränningsmotorer. Bland annat har tyska Keyou visat att det är möjligt, vilket innebär att tekniken så småningom kan hitta in i allt från lastbilar till skogsmaskiner.

    LÄS ÄVEN: Utmanarens vätgaslastbil släpps om några år

    Mer lönsam

    För vätgastekniken i stort kan de första stegen mot ett genombrott komma redan under 2018. Då börsnoteras Metacon, och under första kvartalet kommer företaget att leverera sin första anläggning till Ruggby i England.

    Företagets fokus ligger i första hand på lokalproducerad vätgas och tankstationer – en infrastruktur som nu håller på att byggas upp över hela världen av olika teknikföretag. I dag finns det fyra tankstationer för vätgas i Sverige. Men desto fler är planerade, och i flera av fallen är det fortfarande oklart vilken teknik som ska användas. Lennart Larsson hoppas på biogas, men i exempelvis Mariestad produceras vätgasen med hjälp av solel.

    På sikt kan vätgasen alltså bli ett alternativ till att bränna biogasen, vilket många bönder och kommunala anläggningar gör i dag i brist på lönsamma alternativ. Redan nu finns det bönder som är intresserade av att söka statliga investeringsstöd för att bygga anläggningar med tekniken.

    Vätgasen har flera fördelar. Framför allt är den mer lönsam än fordonsgas. Dessutom kommer man längre på det organiska avfallet när biogas omvandlas till vätgas.

    – Populärt säger man att det krävs tre kor för att köra en gasbil ett år. Men med vätgas behövs bara två kor, säger Lennart Larsson.

    LÄS ÄVEN: Jan gör sin egen vätgasLÄS ÄVEN: Lastbil med vätgasdrift från ScaniaLÄS ÄVEN: Succé för eget biogasbygge

    Metacon

    Företaget har i dag fyra anställda i Sverige, men är också nära kopplat till ett grekiskt forskningsbolag som man äger till 53 procent. Tekniken som man använder är i huvudsak utvecklad i Grekland.

    Metacons process bygger på att man använder biogas tillsammans med vatten, och ut kommer sönderspjälkad vätgas och koldioxid. Jämfört med att sönderspjälka vatten genom elektrolys går det åt minimalt med energi i processen. Enligt Metacons VD, Lennart Larsson, blir vätgasen upp till 40 procent billigare än om man gör den genom elektrolys.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen