Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 15 november

    Snabb tillväxt för Lantmännen i Kina

    Mycket wienerbröd bakades när Lantmännen tog ytterligare steg på den kinesiska marknaden vid importmässan CIIE.

    – Vi är fortfarande nybörjare, men vi dubblar vår försäljning i Kina varje år, säger Marcus Burmester, marknadsdirektör på Lantmännen Cerealia International.

     1 100 wienerbröd bakades och serverades till kinesiskt affärsfolk.
    1 100 wienerbröd bakades och serverades till kinesiskt affärsfolk. FOTO: Marcus Burmester/Lantmännen

    När Shanghaimässan startade förra året var det på initiativ av Kinas president Xi Jinping. Det präglar mässan både när det gäller utställare och besökande bolag; här handlar det om att bygga långsiktiga affärsrelationer snarare än att fixa snabba affärer.

    – Redan genom att man är med som utställare på mässan vet potentiella kinesiska partners att man är en spelare att räkna med, säger Marcus Burmester.

    Lantmännen var en del av den nationella paviljongen tillsammans med 18 svenska företag och myndigheter, med Ikea och Volvo som mest kända aktörer.

    Deltagande vid fjolårets mässa hade gett Lantmännen affärskontakter som bearbetats, prioriterats och nu följdes upp med nya möten på högsta nivå. Lantmännen toppade sin laguppställning under mässan med vice vd:n Per Arfvidsson och Cerealias chef Carl-Peter Thorwid.

    Hittills har Lantmännens försäljning till stor del handlat om frukostprodukter. Marcus Burmester ser framför sig att den kommer att växa och kompletteras med andra produkter från livsmedelsportföljen.

    Men ännu ingen ren spannmål.

    Tre exportavtal, där ett avser havre, ligger färdigförhandlade mellan Sverige och Kina och väntar på att signeras. Svenska och kinesiska myndigheterna har ännu inte kunnat hitta enas om hur det ska gå till. CIIE nämndes som ett lämpligt tillfälle att få till underskrifterna, men av det blev inget.

    – När havreavtalet väl är på plats blir det ytterligare en affär för oss. Vi är redo, säger Marcus Burmester.

    Stora spelare

    Men nya möten väntar, den här gången ute på anläggningarna. Marcus Burmester berättar att det handlar om möjliga affärer med kinesiska bolag som omsätter upp till tio, tolv gånger så mycket som hela Lantmännenkoncernen.

    Den befintliga affären i Kina är ännu liten, men snabbväxande. Lantmännen har funnits på marknaden i fyra år och dubblerat försäljningen varje år. Ett mått på tillväxten är att värdet på försäljningen i Kina i år kommer att passera Lantmännens Cerealias försäljning i USA där man har funnits i 15 år.

    – Det finns ett sug efter våra produkter och efter utländska produkter överlag. Det är lätt att få höga volymer, men det är också lätt att försvinna om man gör fel, säger Marcus Burmester.

    En stor del av livsmedelsförsäljningen i Kina sker genom e-handel, vilket bidrar till stor rörlighet. Konsumenterna ger betyg och omdöme på nätet; den som gör bort sig tappar snabbt ranking och försäljning.

    Svensk livsmedelssäkerhet och miljöomsorg är konkurrensfördelar. Lantmännen uppfattas också, med sin långa historia som bondeägt företag, som en långsiktig och stabil aktör.

     ”Fika by Lantmännen” var en del av den svenska paviljongen på CIIE i Shanghai.
    ”Fika by Lantmännen” var en del av den svenska paviljongen på CIIE i Shanghai. FOTO: Marcus Burmester/Lantmännen

    Fakta: China International Import Expo, CIIE

    Arrangeras sedan november 2018 årligen i Shanghai. I år ställde 3 800 företag från 181 länder ut på CIIE. Antalet besökare under de första sex dagarna, den professionella delen av mässan, var 500 000. Enligt mässans hemsida träffades det preliminära affärsavtal under CIIE till ett värde av drygt 71 miljarder dollar.

    Relaterade artiklar

    Till toppen