Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 16 mars

    Silobråk kan få konsekvenser för tusentals bönder

    Årets spannmålsleveranser till silon i Västerås är hotade av en konflikt mellan Västerås och Lantmännen. Ett dråpslag mot lantbrukarna i regionen, enligt Per Arfvidsson, vice vd i Lantmännen.

     Västerås stad vill att den citynära marken ska användas till annan byggnation och har erbjudit Lantmännen en annan plats för verksamheten.
    Västerås stad vill att den citynära marken ska användas till annan byggnation och har erbjudit Lantmännen en annan plats för verksamheten. FOTO: David Larsson

    Silon i Västerås är en av Lantmännens största anläggningar och har en kapacitet på 80 000 ton men där hanteras 120-130 000 ton spannmål per år. Upptagningsområdet är hela Mälardalen upp till Dalarna och sammanlagt levererar 1 800 lantbrukare spannmål till den hamnnära anläggningen.

    Nu vill Västerås stad att den citynära marken ska användas till annan byggnation och har erbjudit Lantmännen en annan plats för verksamheten.

    Men förhandlingarna om ersättning för silon och den citynära marken har strandat på ersättningsfrågan.

    Enligt en uppgift i tidningen VLT skulle en ny siloanläggning kosta cirka 700 miljoner kronor att bygga.

    – Utan att vilja prata belopp kan man konstatera att vi står långt ifrån varandra, säger Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen.

    Staden har nu flaggat för att anlägga en cykelväg mellan silon och kajen, med byggstart i maj, vilket skulle sätta stopp för den största delen av spannmålsleveranserna till anläggningen redan från skörd 2020.

    Per Arfvidsson ser planerna på en cykelbana som ett rent påtryckningsmedel i förhandlingarna.

    ”Ren provokation”

    – Vi tycker att det är ett oerhört aggressivt sätt att agera på och att det är en ren provokation. Logistikbegränsningar som det skulle ge, med tanke på säkerhetsavstånd och liknande, gör i princip silon oanvändbar för oss, säger Per Arfvidsson.

    Han menar att Lantmännen inte har något emot att Västerås vill använda marken men borde ge kompensation för att silon tvingas flytta.

    – Bygger de cykelvägen redan i maj skulle det påverka verksamheten redan i år. Vi skulle behöva ett 5-7 årsperspektiv på att bygga en ny anläggning. Det finns ingen Plan B för att hantera årets skörd. Det skulle vara ett dråpslag mot lantbruket i hela regionen, säger Per Arfvidsson.

    Problem i skördetider

    Spannmålsbonden Roberth Kihlin på Hallstabergs gård, mellan Västerås och Enköping, levererade förra året 1 600 ton spannmål och oljeväxter till anläggningen och en begränsad kapacitet skulle få konsekvenser för honom.

    – Det blir ett jätteproblem rent logistiskt i skörd. De sista fem åren har alla anläggningar norr om Mälaren haft fullt upp och man har inte hunnit med. I skörd är det närmast ur hand i mun på mottagningarna och försvinner då den största anläggningen blir det ett jättebekymmer, säger han.

    Anläggningens upptagningsområde sträcker sig ända upp till södra Dalarna. Joakim Borgs i Gustafs utanför Borlänge levererar 500 ton spannmål till mottagningsanläggningen i Västerås.

    – Jag har egentligen inget alternativ om mottagningen i Västerås inte kan ta emot min spannmål i skörd. Logistiken är redan ansträngd och det skulle innebära kvalitetsförsämringar i spannmålen och drabba mig ekonomiskt, säger han.

    ATL har sökt Anders Teljebäck, kommunstyrelsens ordförande i Västerås, för en kommentar utan att få svar. Till tidningen VLT säger han att förhandlingarna med Lantmännen sköts av en speciell förhandlingsgrupp och att han inte vill kommentera det vidare.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen