Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 26 januari

    Utdelning varannan dag – trots Postnords vinster

    För ett år sedan spåddes krisande Postnord gå i konkurs. Men i pandemins spår har e-handeln ökat extremt och förluster bytts mot miljardvinst. Fast det får inte finansiera breven – som nu bara ska delas ut varannan dag.

     Postnord når ut till alla postlådor i hela landet. Men inte varje dag. 2022 ska varannandagsutbärningen vara införd i hela landet.
    Postnord når ut till alla postlådor i hela landet. Men inte varje dag. 2022 ska varannandagsutbärningen vara införd i hela landet. FOTO: Börge Nilsson

    När Posten 2009 slogs samman med krisdrabbade Post Danmark förvärrades krisen även i Sverige. Inte minst för att vi skickar färre fysiska brev när vi kommunicerar digitalt.

    Regeringen har ändrat Post­lagen och Postförordningen för att Postnord ska kunna minska servicen. Sedan 2018 behöver inte längre ett normalbrev komma fram nästa dag, det räcker att 95 procent av breven kommer fram inom två dagar. Därför har Postnord exempelvis kunnat dra in postflyget till Norrland.

    I januari i år beslutade Postnord dessutom att övergå till varannandagsutdelning av brev, tidningar och reklam. Först ut är Region Syd.

    Skyller på Maud Olofsson

    Allt är förra Centerledaren och tidigare näringsministern Maud Olofssons fel, om man får tro krönikörer och ledarskribenter. Det var hon som låg bakom sammanslagningen med posten i Danmark.

    Men att försämringarna i Postnord skulle bero på affären med Danmark är så fel det kan bli, säger Maud Olofsson när ATL når henne på telefon.

    – Sammanslagningen gav ju förutsättning för en bättre ekonomi så att vi skulle kunna klara brevutdelning i hela Sverige.

    Enligt Maud Olofsson kom Postens dåvarande ledning till henne när hon var närings­minister. De oroades över att

    Citymail och andra privata konkurrenter tog hand om lönsamma storstadskunder medan bara Posten hade det dyra uppdraget att dela ut post i gles- och landsbygd.

    Dessutom var Posten för liten för att få teckna konkurrenskraftiga avtal med stora distributörer som DHL. Samma problem hade Post Danmark.

    – Det är tack vare att man har paketdistribution som man i dag kan upprätthålla en någorlunda service runt om i landet, säger Maud Olofsson.

    Förra året gick e-handeln rekordbra. Redan före Black Friday och julhandeln hade Postnord gjort 1,1 miljard svenska kronor i vinst för de nio förs­ta månaderna.

    Två lagrum bromsar

    Men dessa vinster får enligt Postnord inte användas för att stötta brevutdelningen.

    – Någon sådan diskussion har jag aldrig varit med om. Syftet var hela tiden att paketen skulle finansiera breven, säger Maud Olofsson och fortsätter:

    – Jag vet att jag ställde den frågan: Innebär den här sammanslagningen att ni kan klara brevutdelningen bättre om ni också får tillgång till paketdistributionen? Svaret var ja.

    Den bedömningen gör inte Postnord i dag. Kommunikationschef Emma Riblom säger att två lagrum står i vägen. Postlagen förbjuder korssubventionering mellan tjänster inom och utanför den samhällsomfattande delen. Konkurrensrätten förbjuder företag med dominerande ställning att missbruka sin marknadsmakt.

    – Skulle vi låta paketen subventionera breven skulle vi riskera att bryta mot både svensk och europeisk konkurrensrätt, säger Emma Riblom.

    EU-rätten stoppar

    Postlagen kan ändras av riksdagen men det kan inte konkurrensreglerna i EU-rätten.

    Är de prövade rättsligt?

    – Inte när det gäller oss och pakettjänster men det finns ju väldigt många konkurrensrättsfall som inte gäller just oss, säger Emma Riblom.

    LÄS MER OM POSTNORD:Här sköter tidningsbud paketleveransernaPostgången livsviktig när proven ska framPostnord hittade hans paket – efter ett halvårIndraget postflyg drabbar grisbönder

    Brev bara varannan dag

    Från den 1 februari får alla i Region Syd med postnummer som börjar på 2 sina brev, tidningar och reklam varannan dag i stället för varje.

    • I Skåne har Postnord testat modellen i Kävlinge och delar av Lund. Enligt bolagets egna mätningar tyckte 7 av 10 att försämringen var okej.

    • Ändringen gäller inte paket och företag med postbox.

    • Försämringen införs under 2021 i Region Väst och i Stockholm och i hela landet 2022.

    De är Postnords största konkurrenter

    • Citymail. Har 19 procent av postmarknaden genom avtal

    med företag, myndigheter och organisationer. Når hälften av landets hushåll och företag i Mälardalen, Stockholm, Göteborg och delar av Skåne. Skogsstyrelsen och Jordbruksverket är två statliga myndigheter som använder Citymail för B-post. Flera privata företag och organisationer i den gröna sektorn är också kunder. Vilka de är skyddas av sekretessavtal. Citymail ägdes till för ett par år sedan av Posten Norge genom Bring. Sedan 2018 är tyska Cimase Capital Consult GmbH ägare.

    • Bring. Levererar dagligen paket hem till de 80–85 procent av Sveriges befolkning som bor i de mest tätbefolkade delarna av landet. Ägs av statliga Posten Norge. Har också ett nät av ombud.

    • DHL. Ägs av det statliga tyska postbolaget Die Post. Levererar paket inom ett dygn till större delen av landet. En leverans från seminstationen i Hållsta utanför Eskilstuna till en grisgård i Burträsk skulle enligt DHLs webbplats ta tre dygn.

    • DB Schenker. Uppger att de flesta hushåll täcks av daglig distribution. I glesbygd där inte en bil per dag kan fyllas körs turerna kanske två eller tre dagar per vecka, enligt DB Schenkers presstjänst. Bolaget ägs av det statliga tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahn.

    • MTD. Morgontidig distribution, ägs av dagspresskoncerner och delar primärt ut morgontidningar måndag till lördag men även andra titlar som bland annat ATL från LRF Media. De kör även ut mindre e-handelspaket och palleveranser och paket till företag. Når 97 procent av landets postlådor. Gotland och Norrbotten behöver en dag extra för e-handelspaket.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen