Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 26 mars

    Sallatsodlare drar ner med 30 procent

    Coronakrisen slår hårt mot grönsaksodlare. Nu justerar odlare ned produktionen för att möta den vikande efterfrågan.

     Sallatsodling på Åhus Grönt. Bilden visar odlingarna den 24 mars.
    Sallatsodling på Åhus Grönt. Bilden visar odlingarna den 24 mars. FOTO: Johan Pålsson

    De grönsaksodlare som levererar sina produkter till restaurang- och cateringverksamhet dras nu med i den kraftiga nedgång branschen upplever i spåren av coronautbrottet. Därför ses nu produktionen över för att slippa överkapacitet.

    – De fasta kostnaderna står för kanske 60 procent av den totala odlingskostnaden, så det är lite av självbevarelsedrift att se över sortimentet i tid, säger Per Johansson, ägare till Åhus Grönt.

    Bolaget producerar bland annat lök, potatis och sallat som går som färdigskuret till segmentet foodservice. Per Johansson hoppas att produkterna ska kunna styras om till konsumentsegmentet.

    – Men vi odlar också frisé- och rosésallat, babyleafs och lollorosso till restaurangsidan, och det är inte artiklar som går i dagligvaruhandeln. För vår del handlar detta om en produktion på 10 procent av vår totala odling. Vi funderar på att dra i bromsen redan nu och halvera den till 5 procent inför årets odlingssäsong, säger han.

    Ekonomiskt skulle det innebära ett omsättningstapp på cirka 10 miljoner kronor på en årsomsättning på 160 miljoner för Åhus Grönt.

     Per Johansson, Åhus Grönt.
    Per Johansson, Åhus Grönt. FOTO: Privat

    Funderar på spannmål

    I stället för restauranggrödorna funderar Per Johansson på att använda den frigjorda arealen till att odla spannmål ”eftersom det är den mest flexibla grödan”.

    – Det är inte så lätt att snabbt börja odla någon ny grönsak. Innan vi börjar med en ny sort måste vi vara säkra på att det verkligen finns en kund för den, säger han.

    Också Patrik Severinsson på Gydans Grönsaker i halländska Tvååker odlar sallat för restaurangmarknaden. För att möta den strypta efterfrågan drar han ned på odlingen med 30 procent i år.

    – Jag planterar första omgången om tre veckor och skördar i slutet av maj eller början av juni. Då brukar det vara högtryck och gå att sälja hur mycket som helst. Det är skolavslutningar, studenter, catering och mycket folk på restaurangerna. Men vi får väl se hur det blir med det i år, säger Patrik Severinsson.

    Han planterar sedan en ny omgång i veckan och har därmed möjlighet att snabbt dra upp produktionen igen om efterfrågan vänder i sommar.

    – Nu behåller jag 70 procent av odlingen, men det är en chanstagning. Coronakrisen kan förvärras men det kan också bli bättre, så i dagsläget vågar jag inte säga hur mycket det här kostar mig, säger Patrik Severinsson och fortsätter:

    – Det är alltid ovisst att odla grönsaker men i år är ovissheten värre än någonsin.

    Beställningen av årets insatsvaror som gödning och emballage gjordes redan i höstas och får nu ligga på lager till nästa säsong.

    – Hade jag fått veta det här i förväg så hade jag inte odlat något alls i år utan bara låtit det ligga i träda.

     Patrik Severinsson, Gydans Grönsaker.
    Patrik Severinsson, Gydans Grönsaker. FOTO: Privat

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen