Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 15 april

    Sallat och kryddor ligger rätt i tiden

    Hällnäs Handelsträdgård i Vindeln i Västerbotten är en stor producent av framför allt kryddor och sallat i kruka. Med en toppmodern anläggning har de lagt beslag på hela den norrländska marknaden.

     – Vi har monopol på färska kryddor och sallat från Gävle och uppåt, säger Björn Isacsson, vd på Hällnäs Handelsträdgård.
    – Vi har monopol på färska kryddor och sallat från Gävle och uppåt, säger Björn Isacsson, vd på Hällnäs Handelsträdgård. FOTO: Hällnäs Handelsträdgård

    I Vindeln, 5,5 mil från Umeå i Västerbotten, driver Björn Isacsson och hans 87 år gamla pappa, Thorsten Isacsson, Hällnäs Handelsträdgård. När Thorsten köpte den 1953 var odlingen inriktad på gurka och blommande krukväxter till sanatoriet. 

    I dag är det kryddväxter och sallat i kruka som dominerar produktionen och företaget är ensam leverantör till dagligvaru- och fackhandel från Gävle och norrut i landet.

     Dill, gräslök och persilja är storsäljare vid påsk, midsommar och jul. Därefter kommer basilika.
    Dill, gräslök och persilja är storsäljare vid påsk, midsommar och jul. Därefter kommer basilika. FOTO: Hällnäs Handelsträdgård

    Inom livsmedelshandeln ökar försäljningsvärdet för kryddväxter, vilket framför allt beror på stigande priser. Koriander är den krydda som har störst ökning i efterfrågan.  

    – Trenden är att fler och fler törs använda färska kryddor och sallat. Vi expanderar visserligen inte, men det här är produkter som ligger rätt i tiden. De är svenska, ekologiska, närodlade, nyttiga och goda, säger Björn Isacsson, som blev vd på Hällnäs Handelsträdgård för några år sedan.

     Efter dill, gräslök och persilja är det basilika som säljer bäst.
    Efter dill, gräslök och persilja är det basilika som säljer bäst. FOTO: Hällnäs Handelsträdgård

    I trädgårdsbutiker och plantskolor ökar försäljningen av kryddväxter och sallat för odling i den egna täppan. De är förkultiverade och färdiga att skörda efter två-tre veckor.

    – Vi ser också en stark trend att odla själv. Konsumenterna vill ha produkter som är så nära färdiga att konsumera som möjligt. Förr köpte man frö, planterade och skördade på hösten. Med förkultiverade produkter ökar förutsättningarna att odla och hinna skörda på semestern, säger Björn Isacsson.

    En produkt som sålt särskilt bra är en förpackning med sex olika sallatssorter. För Hällnäs Handelsträdgård har försäljningen ökat med 30-40 procent per år de senaste tre-fyra åren.

    Lönsamheten för kryddor och sallat är inte så hög, men en fördel är att konsumtionen är jämn över året.

    – Det innebär att vi kan göra kraftiga investeringar och hålla styckkostnaden nere. Från att krukan sätts i odlingsbrättet, fylls med jord och får växa på bord i tre veckor är det ingen manuell hantering, säger Björn Isacsson.

     Thorsten Isacsson, 87 år, köpte Hällnäs Handelsträdgård 1953 och arbetar fortfarande i odlingen tillsammans med sin son Björn.
    Thorsten Isacsson, 87 år, köpte Hällnäs Handelsträdgård 1953 och arbetar fortfarande i odlingen tillsammans med sin son Björn. FOTO: Hällnäs Handelsträdgård

    Kryddväxtföretagen Svegro och Orto Novo på Ekerö i Mälaren använder samma högt automatiserade odlingsmetod.

    En av utmaningarna för branschen är att alla svenska odlare bedriver ekologisk sallad, men efter 2020 får den inte längre marknadsföras som det.

    – EU har bestämt att den inte får odlas i kruka. Vi får inte kalla den ekologisk, säger Björn Isacsson.

    Växthusodling

    De värdemässigt största grödorna var gurka, tulpaner, kryddväxter, tomat och pelargoner i fallande ordning.

    Produktionsvärdet för köksväxter och bär ökade med 9 procent mellan 2016 och 2017 och var även 9 procent högre än det genomsnittliga värdet för de fem närmast föregående åren. Värdeökningen mellan 2016 och 2017 berodde framför allt på högre priser för gurka och kryddväxter.

    Kryddväxter, värde, miljoner kr:

    2016: 238,1

    2017: 283,6

     

    Relaterade artiklar

    Till toppen