Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 19 april 2018

    Så väljer han traktormärke

    Valet av traktormärke påverkas av en rad faktorer, enligt en studie från Linköpings universitet. Rickard Andersson driver både lantbruk och maskinstation och har valt att hålla sig till ett märke och en återförsäljare.

    Rickard Andersson och hans far Jan Andersson driver tillsammans företaget JR Energi och Lantbruks AB med verksamhet i två län – Sörmland och Östergötland. I företaget finns växtodling och skogsbruk på cirka 1 200 hektar och en maskinstation.

    När ATL hälsar på i företagets lokaler på gården i Mantorp står ett antal traktorer från John Deere på gårdsplanen. Företagets skogsmaskiner är av samma märke. En återförsäljare man trivs med finns i närheten.

     Rickard Andersson och hans far Jan driver tillsammans ett företag som årligen investerar i nya maskiner för flera miljoner.
    Rickard Andersson och hans far Jan driver tillsammans ett företag som årligen investerar i nya maskiner för flera miljoner. FOTO: Niklas Larsson

    – Vi vet vad vi har, men inte vad vi får, berättar Rickard Andersson.

    Hur mycket betyder reklam och mässor när ni ska välja märke?

    – Svårt att säga. Vi åker till Agritechnica. Där visas nya produkter som kan vara intressanta för oss.

    Nästan för tyst i hytten

    Kvaliteten på traktorerna har stor betydelse för Rickard Andersson. Han menar att driftsäkerheten är så viktig att det bara finns två märken som matchar det behovet. Fendt och John Deere. Att de inte valt Fendt har berott på priset. Det förväntade andrahandsvärdet spelar också roll.

     Relationen med återförsäljaren och att man snabbt får tillgång till reservdelar spelar roll när valet av traktormärke ska göras. Men priset har också betydelse.
    Relationen med återförsäljaren och att man snabbt får tillgång till reservdelar spelar roll när valet av traktormärke ska göras. Men priset har också betydelse. FOTO: Niklas Larsson

    Förarna värdesätter komforten i John Deere och att stolen går att vrida tillräckligt mycket. En stilren design och ett bra insteg till förarplatsen samt en låg bullernivå uppskattas också.

    – Det blir nästan för tyst, speciellt när man kör pressar, då vill man ju höra gången, säger Rickard Andersson.

    Att de valt samma märke har en fördel. Det blir enklare att hantera utrustning till traktorerna. De har samma system. Det gör att företaget köper traktorer för ganska mycket pengar hos samma återförsäljare.

     Säljare av andra märken har besökt företaget men hittills har man inte bytt märke. Det är dock inte huggit i sten. Men det finns bara två märken som de väljer mellan.
    Säljare av andra märken har besökt företaget men hittills har man inte bytt märke. Det är dock inte huggit i sten. Men det finns bara två märken som de väljer mellan. FOTO: Niklas Larsson

    Hur är det med rabatter?

    – Vi får försäsongsrabatt om vi beställer i god tid. Då brukar det gå att göra något rabattmässigt från John Deere för då har de så pass många månader på sig att tillverka maskinen.

    Får du något för att du köper mycket maskiner?

    – Det är svårt att säga, oftast är det ju ett inbyte och det är svårt att veta exakt vad man ger. Men John Deere vågar inte låta bli att backa upp oss för att vi är ute och syns så mycket.

    Bara två alternativ

    Traktorerna används 1 500-2 500 timmar per år och tillgång till bra service är viktigt. Men man sköter det förebyggande underhållet själva och behöver inte ringa återförsäljarens verkstadsjour mer än några gånger per säsong.

     Reklamprodukter som påminner om märket finns lite här och var i personalutrymmet liksom traktortidningar och broschyrer.
    Reklamprodukter som påminner om märket finns lite här och var i personalutrymmet liksom traktortidningar och broschyrer. FOTO: Niklas Larsson

    Hur viktigt är det med ny teknik för att klara konkurrensen?

    – Det är mycket lättare att ta betalt för något som är nytt på marknaden. Kan man vara först på någonting så är det en fördel.

    Hur mycket tid lägger du på att undersöka andra möjligheter inför ett köp?

    – Det vi räknar emot är alltid Fendt. De andra har inte fått lämna pris. Vi känner att de inte hänger med.

    LÄS OCKSÅ: Så mycket kan du pruta på traktornLÄS OCKSÅ: Traktorval speglar rationaliseringen

     Rickard Anderssons far och farfar köpte traktorer av andra märken men hittills har Rickard haft John Deere som standard när han ska köpa nytt.
    Rickard Anderssons far och farfar köpte traktorer av andra märken men hittills har Rickard haft John Deere som standard när han ska köpa nytt. FOTO: Niklas Larsson

    JR Energi och Lantbruks AB

    Ägare: Rickard Andersson och Jan Andersson

    Egen växtodling: strax över 900 hektar

    Egen skogsmark: cirka 280 hektar

    Maskinstation: Jobbar med helhetslösningar åt kunder, skötselavtal och tjänster som spridning av fastgödsel, flytgödsel, omrörning, pressning, slåtter, strängning, hackning av majs och gräs, helsäd, packning i silo, sådd av raps, majs, vanliga grödor, sprutning, skogsavverkning, grävning, transporter av olika slag, tröskning, jordbearbetning, konstgödsling, kalkning med mera.

    Omsättning: Cirka 40 miljoner, varav 36 miljoner i maskinstationen.

    Inköp av maskiner: Några miljoner kronor per år.

    Källa: Rickard Andersson

     Linköpings universitet har i en studie kommit fram till slutsatser om vad som påverkar hur lantbrukare tänker kring val av traktormärke.
    Linköpings universitet har i en studie kommit fram till slutsatser om vad som påverkar hur lantbrukare tänker kring val av traktormärke. FOTO: LiU

    Relaterade artiklar

    Till toppen