Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 26 september 2017

    Så undgår Arla ryska mjölkstoppet

    Kallt kaffe hjälper Arla att återuppta exporten av mjölk till Ryssland. Sju kaffedrinkar som Arla tillverkar åt amerikanska Starbucks säljs sedan i februari i 1 350 ryska butiker. Det mesta av innehållet är Arlamjölk från Danmark.

     Export av mjölk till Ryssland är förbjudet. Men kaffe blandat med Arlamjölk omfattas inte av embargot.
    Bild 1/4 Export av mjölk till Ryssland är förbjudet. Men kaffe blandat med Arlamjölk omfattas inte av embargot. FOTO: Börge Nilsson
     Starbucks Doubleshot Espresso säljs i Ryssland trots embargot mot mjölk från EU. Tre fjärdedelar av innehållet i burken är Arlamjölk från Danmark.
    Bild 2/4 Starbucks Doubleshot Espresso säljs i Ryssland trots embargot mot mjölk från EU. Tre fjärdedelar av innehållet i burken är Arlamjölk från Danmark. FOTO: Börge Nilsson
     Starbucks Cappuccino är registrerad för försäljning i Ryssland och finns i 1 350 butiker.
    Bild 3/4 Starbucks Cappuccino är registrerad för försäljning i Ryssland och finns i 1 350 butiker. FOTO: Börge Nilsson
     Arla Foods har registrerat sju kylda kaffedrycker för försäljning i Ryssland. Dryckerna tillverkas åt Starbucks vid chokladmjölksfabriken Cocio Chokolademælk och Arlas mejerier i Esbjerg.
    Bild 4/4 Arla Foods har registrerat sju kylda kaffedrycker för försäljning i Ryssland. Dryckerna tillverkas åt Starbucks vid chokladmjölksfabriken Cocio Chokolademælk och Arlas mejerier i Esbjerg. FOTO: Börge Nilsson

    Starbucks kylda kaffedrinkar har gjort succé i Asien och Nordamerika. När de lanserades i Europa fick Arla Foods licensen för tillverkning och distribution av de olika blandningarna. Produktionen sker på chokladmjölksfabriken Cocio Chokolademælk och Arlas mejerier i Esbjerg, Danmark.

    Själva drycken består till 75 procent av mjölk som Arla levererar. En Starbucks Caffe Latte på 220 milliliter innehåller alltså 165 milliliter ren mjölk. Resten är espressokaffe och socker.

    Drycker som paketeras i aluminiumburkar på 200 milliliter innehåller lika stor andel mjölk.

    Embargot gäller inte

    Mjölk har annars varit omöjligt att exportera sedan Ryssland den 7 augusti 2014 införde embargo mot mjölk och mejerivaror från EU, USA och ytterligare några västländer. Beslutet var ett svar på sanktionerna från väst med anledning av Rysslands olagliga ockupation av ukrainska Krim.

    Men när Arla häller kallt kaffe i mjölken och flerdubblar priset på drycken så går det bra.

    – Starbucksprodukterna är några av de få som Arla kan exportera till Ryssland, med de handelshinder för mejeriprodukter som finns just nu, säger Elena Ostapkevitj som är Arlas försäljningschef i Ryssland.

    – Vi är glada för hur bra de ryska kunderna och konsumenterna har tagit emot de nya produkterna. Vi har redan närmare 900 stormarknader och cirka 450 snabbmatsbutiker, säger Elena Ostapkevitj.

    20 olika marknader

    Exakt hur bra Starbucks kalla kaffe säljer i Ryssland och Europa vill inte Arla svara på. Men segmentet växer. Idag gör Arla kaffemjölkdrycker åt Starbucks till 20 olika marknader i Europa och Mellanöstern.

    – Försäljningen hade en volymökning på cirka 20 procent under 2016. För Arla är denna kategori av mjölkbaserade drycker en viktig framtidsmarknad, säger Hanne Søndergaard, chef för Marketing & Innovation på Arla.

    LÄS MER: Arla vänder till vinst i öst

    Ambitionerna är höga.

    – Arlas mål är att tredubbla kategorin mjölkbaserade drycker till 2020, säger Arlas presschef i Sverige, Erik Bratthall, till ATL.

    Ryssland fanns inte med när Arla inledde samarbetet med Starbucks 2010, men planerna har funnits ett tag.

    Kaffet ett undantag

    I en intervju med ATL den 6 oktober 2016 berättade Arla Foods Group Vice President Finn Hansen, då ansvarig för Arlas internationella marknader, att en lansering av Starbucks produkter i Ryssland var tänkbar.

    – Eftersom inte kaffe omfattas av embargot är det en möjlighet. Vi undersöker det just nu, men det finns inga beslut, sa Finn Hansen i början av oktober förra året.

    Sen gick det snabbt. En månad senare, den 8 november 2016, gjorde Arla Foods ryska dotterbolag den första registreringen av de certifikat som krävs för att få sälja Starbucks drycker på den ryska marknaden.

    Det framgår av ett register i den ryska affärsdatabasen Spark/Interfax, som ATL har tagit del av.

    Den 11 januari 2017 registrerades nya certifikat för samma drycker som i november, men nu lite mer utförligt.

    En av registreringarna gäller Starbucks Caffe Latte, Starbucks Cappuccino och Starbucks Caramel Macchiato som alla tre säljs i pappersmugg med sugrör och lock. Den andra gäller Starbucks Doubleshot Espresso som säljs i aluminiumburk. Registreringarna gäller för tre år i taget.

    I somras började Arla sälja ytterligare tre av Starbucks mjölkdrinkar. Det var Frappuccino-smakerna Caramel, Mocha och Coffee som registrerades den 6 april i år.

    LÄS OCKSÅ: Rysslandsveteran som tror på bönder som satsar i öst

    Arlas tio år i Ryssland

    2007

    • Arla startar sin ryska satsning med ett joint venture där Arla äger 75 procent och entreprenören Michail Ljasko 25 procent. Bolaget heter Arla Foods Artis. Artis är namnet på företagsgruppen där Michail Ljasko är delägare.

    2012

    • Arla tillkännager att bolaget tänker producera Arla-produkter på rysk mjölk i samarbete med den ryska mejerikoncernen Molvest Group. Vid mejeriets anläggning i Kalach, Voronezh, ska Arla tillverka hårdost på mjölk från Molvests leverantörer.

    2013

    • Arla gör sitt bästa helår någonsin i Ryssland och omsätter mer än en miljard svenska kronor.

    • Michail Ljasko köps ut som delägare i Arla Foods Artis men stannar kvar som VD.

    • Under året bygger Arla upp sin produktionsanläggning i Kalach tillsammans med Molvest.

    2014

    • I februari börjar hårdosten Natura tillverkas på rysk mjölk hos Molvest i Kalach.

    • Den 7 augusti 2014 inför Ryssland embargo mot import av mejerivaror från bland annat EU som svar på sanktioner från väst. Det blir ett dråpslag mot Arlaböndernas export till Ryssland. Arla intensifierar nu sitt samarbete med den ryska partnern Molvest Group.

    • I december 2014 får Nevskij Syr i Sankt Petersburg kontrakt på att bereda och packa smöret Arla Natura.

    • Mozzarellan Arla Apetina tillverkas av Syrovarnaja Volzjanka i Kostroma, som också gör likadan ost under eget varumärke.

    2015

    • I september börjar Arlas smörkräm för storkök, Chef Bake’n’Roll, tillverkas hos Molvest.

    • Smörberedningen av Arla Natura hos Nevskij Syr i Sankt Petersburg avslutas.

    • Från oktober tillverkas smöret i stället hos Kochmeister i Moskva. Råvaran importeras från Uruguay.

    2016

    • Arla plockar bort namnet ”Artis” från sitt ryska dotterbolag som 1 januari byter namn till Arla Foods LLC.

    • I årsredovisningen för Arlakoncernen anges inte längre omsättningen i Ryssland. Landet klumpas ihop med ett antal andra under rubriken ”övriga”.

    • I oktober säger Arlas dåvarande Rysslandschef Finn Hansen i en intervju med ATL att verksamheten i Ryssland ”från och med nu” kommer att vara lönsam. Den årsredovisning som lämnats in till ryska myndigheter som ATL kan presentera här intill visar att förlusten är lika stor som 2015. Eftersom siffrorna gäller helåret kan bolaget ändå ha varit lönsamt från oktober om förlusterna gjorts tidigare under året.

    • Den 8 november registrerar Arla Foods sina första certifikat för importerade kaffedrinkar tillverkade av Arlamjölk och Starbucks kaffe. Certifikaten gäller Starbucks Doubleshot Espresso, samt Starbucks Caffe Latte, Starbucks Cappuccino och Starbucks Caramel Macchiato.

    2017

    • I januari registrerar Arla om sina fyra första kaffedrinkar från Starbucks, nu något mer detaljerat.

    • I februari börjar Starbucks-latte gjord på dansk Arlamjölk och tre andra sorter säljas på ryska stormarknader och i snabbmatsbutiker.

    • I april registreras ytterligare tre Starbucksprodukter, Frappuccinosmakerna Caramel, Mocha och Coffee, som börjar säljas under sommaren.

    • I juli säger Tim Ørting Jørgensen, ansvarig för Arlas affärer i Ryssland, till ATL att Arla i år kommer att vara lönsamt i Ryssland: ”Och vi räknar med en betydande omsättningsökning”.

    LÄS OCKSÅ Skördefest i Ryssland sänker priserna

    Relaterade artiklar

    Till toppen