Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 27 februari 2018

    Så tjänar företaget på de anställdas nätverk

    Många företagare ser de anställdas närvaro i sociala medier som ett problem för företaget och för arbetsflödet. Så behöver det inte vara.

    FOTO: DigJourney

    Att strategiskt låta anställda använda sociala medier på arbetstid, kan vara ett viktigt verktyg för att locka till sig talang, öka sin kundkrets och visa att man finns.

    Marie Andervin är en av grundarna till företaget DigJourney. Tillsammans med kollegan Joakim Jansson har hon skrivit boken ”Att leda digital transformation” om digitalisering av företag.

    – Om du har medarbetare som du upplever sitter och slösurfar med sin mobil. Vad kan du göra? Det är lätt att gå mot förbud och försöka styra medarbetarna, men istället för att gå den vägen, kanske det kan finnas bra affärsnytta med medarbetare som är online, säger hon.

    Maskinteknik och robotteknik har gått framåt med sjumilakliv, men även marknadsföring och metoder för synlighet har förändrats enormt.

    – Man måste gå från att tänka att man bara säljer en produkt eller en tjänst, till att tänka relation. Det är en kunskapsfråga, många förstår inte hur det de anställda skriver kan vara av nytta för företaget, säger hon.

    Synas och gillas

    Även om man sett förändringen, tror många att det inte gäller dem.

    – Kunder och potentiella anställda väljer en för att de gillar en och de som gillar en, säljer en vidare. Om man har ett bra företag som de anställda trivs i, så kommunicerar de det vidare till andra.

    Många lokala producenter har fått stor genomslagskraft de senaste åren genom att använda sig av just sociala medier. De används både för att öka kännedomen om företagets existens och för att bygga förtroende genom att visa hur företaget arbetar.

    – För tio år sedan var det grannar och de som ändå åkte förbi som handlade direkt från gårdarna. Nu engagerar sig folk och åker långväga, till gårdar som visar upp sin verksamhet och låter sina följare hänga med i det dagliga arbetet, säger Marie Andervin.

    De anställdas kontakter i sociala medier, ger en enorm spridningsmöjlighet för den som använder sig av sina anställdas nätverk.

    – Människor litar i mycket högre grad på det som någon i ens nätverk skriver, än det som företaget själva lägger ut, säger hon.

    Guide inte förbud

    Genom att göra en guide för hur man pratar om företaget i sociala medier, kan man hjälpa anställda att tänka rätt i stället för att sätta upp förbud. Då kan man också prata om när det inte är läge att surfa, för att motverka arbetsolyckor. Då kan man också ta upp eventuella stöldrisker med att mer exakt visa var maskinerna finns med mera.

    – De anställda har med ganska stor sannolikhet vänner i samma bransch. Om de vännerna har sett företaget i sina flöden kan de ha er i åtanke om de får jobb de inte hinner med eller som de inte har kompetens för. De kan också rekommendera företaget för någon som söker jobb, säger Marie Andervin.

    Ett bra sätt att komma i gång är att visa upp det som företaget jobbar med. Ett enkelt inlägg som ”Nu skördar vi majs”, ”Här blir det snöfritt”, eller ”Bredband på väg” och en enkel mobilbild från arbetet kan vara en bra början.

    Marie Andervins tips för att engagera anställdas surf till företagets fördel

    Så kan du kan skapa positiv energi och nytta:

    1) Vid nästa möte, öppna upp för samtal hur var och en använder sin mobil. Vad gör de? Varför gör de det via mobilen? Börja prata om hur mobilen bättre kan användas i olika jobbsituationer med målet att skapa en ännu bättre arbetsdag och bättre företagskommunikation.

    – Målet med detta samtal är att lära sig av varandra. Var nyfikna. Förstå varandra.

    Här får man inte prata om att man inte får göra vissa saker på jobbet.

    Utifrån detta kommer ni att lära er massor av varandra. Denna nyfikenhet tar ni med er till nästa möte.

    2) Det andra mötet har som målsättning att ni ska lära er praktiskt av varandra hur man gör – oavsett vad det handlar om. Vi kallar det för micro learnings. Det kan t ex vara att lära sig Instagram, börja kommunicera mellan varandra i gruppen, och visa upp företagets arbete. Det kan också gälla allmän digitalisering, som hur man håller sig uppdaterad inom ett visst område, hur man snabbt kan kommunicera internt och hjälpa varandra i farten, och hur ni ännu bättre kan hjälpa era kunder när de är i farten.

    3) Nu har ni förhoppningsvis fått energi och ny kunskap! Nu är det dags att styra ert användande mot intern effektivitet, ökad kännedom om företaget och ökad nytta för era kunder genom att ni är snabba, mobila och digitala.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen