Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 20 februari

    Så ska fyrhjulingarna bli säkrare

    I framtiden kan det bli krav på både alkolås och störtbåge på fyrhjulingar. Nu vill Trafikverket få ner antalet dödsolyckor kopplade till fordonstypen.

     I framtiden kan det bli krav på både alkolås och störtbåge på fyrhjulingar. Det är två av åtgärderna som Trafikverket nu tittar på.
    I framtiden kan det bli krav på både alkolås och störtbåge på fyrhjulingar. Det är två av åtgärderna som Trafikverket nu tittar på. FOTO: Mostphotos

    Varje år dör ett 10-tal personer i fyrhjulingsolyckor. I 70 procent av fallen är föraren alkohol- eller drogpåverkad. I lika många fall har ekipaget vält. 40 procent av dödsolyckorna sker på vägar, trots att fordonen i princip inte får köra där.

    Nu gör Trafikverket och 18 andra aktörer, bland andra LRF, Maskinentreprenörerna och Norra Skogsägarna gemensam sak för att minska dödsolyckorna. Helst ska det inte ske några alls.

    – Nollvisionen och nuvarande etappmål kräver en kombination av effektiva åtgärder på både kort och lång sikt, för att uppnå en säker trafik med fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap, säger utredningsledaren Jörgen Persson på Trafikverket i ett pressmeddelande.

    ATL TV: Så kör du säkrare med din fyrhjuling

    I en rapport lyfts därför sex prioriterade insatsområden för fyrhjulingar:

    • Ökad användning av hjälm: 4 av 10 omkom på grund av huvudskada.

    • Ökad användning av störtbåge.

    • Ökad användning av alkolås.

    • Minskad användning av terränghjulingar på allmänna vägar: Fyrhjulingarregistrerade som terränghjulingarfår normalt bara köras på enskild väg och korsa allmän väg.

    • Minskad användning av fyrhjulingar av barn:1 av 10 förare som omkom var under 16 år.

    • Förbättrad information och ökad utbildning i riskmedvetenhet och säker körning:Reglerna för fyrhjulingar är komplicerade, och det finns stor okunnighet om vad som gäller och om konsekvenserna av att inte följa reglerna.

    ATL TV: Så väljer du rätt ATV

    Fyrhjulingar

    Vid årsskiftet 2018/19 fanns nästan 190 000 registrerade fyrhjulingar.

    • Antalet fyrhjulingar registrerade som terränghjuling har nästan fördubblats sedan 2009. I dag finns närmare 120 000 registrerade.

    • Antalet fyrhjulingar registrerade som motorcykel har fördubblats sedan 2009. Sedan 2016 har dock antalet slutat att öka. I dag finns närmare 50 000 registrerade.

    • Antalet fyrhjulingar registrerade som traktor har nästan fyrdubblats sedan 2009. Den kraftiga ökningen startade 2015. I dag finns närmare 20 000 registrerade.

    • Antalet fyrhjulingar registrerade som traktor B har ökat kraftigt sedan införandet 2016. I dag finns cirka 6 000 registrerade.

    ATL TV: Så tar sig band-ATV fram i djupsnön

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen