Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 20 februari

    Så förbereder bönder sig på osäkert mjölkår

    Mjölkpriset är åter på väg neråt och på gårdarna förbereder sig mjölkbönder nu för ett år med osäkra priser. Det visar ATLs rundringning. Kontroll över kostnaderna är den främsta strategin.

    Efter en djup mjölkkris och därefter ett år med stigande priser, har pendeln återigen svängt efter att marknadsledande Arla sänkt sitt avräkningspris två månader i rad. Bedömare räknar med fortsatt sjunkande priser under större delen av året.

    Flera producenter ATL talat med om det osäkra läget håller nu igen på investeringarna och ser löpande över vad som finns att göra på kostnadssidan för att trimma företaget.

     Christina Winblad fokuserar på volym och kostnad.
    Christina Winblad fokuserar på volym och kostnad. FOTO: Ann Lindén

    – Det är viktigt att inte deppa ihop och gå runt och älta i det här läget. Det du kan göra själv är det som är själva företagandet. Mjölkpriset kan vi inte påverka men vi kan påverka allting vi gör hemma på gården. Så länge vi kan göra någonting lite bättre kan vi i alla fall möta mjölkpriset så gott det går. Och tjäna pengar när priset är högt, säger Christina Winblad på Våmtorp Gård, nära Eskilstuna, med 290 mjölkande kor.

    Inget drastiskt

    Hon säger att strategin är densamma nu som när priset var högt: att fokusera på volym och kostnad.

    Enligt Christina Winblad finns det alltid finns någonting att skruva på. Foderkostnaden är under lupp hela tiden och gården har måntliga foderavstämningar med rådgivare.

    – Men vi gör inga drastiska grejer som att plocka bort manstimmar för att mjölkpriset går ned, då håller inte produktionen och det skulle ge en annan djurhälsa, säger hon.

     Magdalena och Magnus Gustavsson strävar efter optimal produktion och att jobba med små saker som på sikt sparar pengar
    Magdalena och Magnus Gustavsson strävar efter optimal produktion och att jobba med små saker som på sikt sparar pengar FOTO: Malin Eborn

    På Hansagård i Halland har Magdalena och Magnus Gustafsson nyligen ökat produktionen rejält genom förvärv av ytterligare en gård. Företaget har nu 430 mjölkande kor.

    – De stora investeringarna är redan tagna men vi ser till att hålla igen lite nu tills vi ser vart det här tar vägen. Auktionerna på Fonterra gick först ned och sedan upp. Smörindex pekar nedåt och det hela känns lite vingligt. Sedan kan man ju tycka att Arla agerar lite oförutsägbart med två stora sänkningar, säger Magdalena Gustafsson.

    Friska djur = lönsamma djur

    Fokus ligger nu på att nå en optimal produktion och att jobba med små saker som på sikt sparar pengar. Rådet är att försöka hålla produktionen i så bra skick som möjligt.

    – Vi har till exempel jobbat mycket med juverhälsan. Ska du ha friska djur får du inte snåla och så slipper du kanske andra kostnader. Då går det att tjäna pengar även vid lågt mjölkpris och då klarar du en kris, säger Magdalena Gustafson.

    Det har varit lite problem med fertiliteten i besättningen och kostnaden springer lätt i väg om du måste inseminera många gånger.

    – Vi har köpt in ett aktivitetsmätningssystem för att lättare upptäcka vilka kor om är brunstiga. Det blir en stor skillnad om du lägger en dos för 250 kronor på en ko eller om du måste inseminera fyra gånger, säger Magdalena Gustafsson.

     Janne Hansson jobbar som vanligt med att hålla kostnaderna nere och driva verksamheten så ekonomiskt som möjligt.
    Janne Hansson jobbar som vanligt med att hålla kostnaderna nere och driva verksamheten så ekonomiskt som möjligt. FOTO: Ann Lind n

    På en av Sveriges största mjölkgårdar, Snatens lantbruk i Ljusdal, där 900 mjölkkor producerar 34 ton mjölk per dag, ligger strategin fast.

    – Jag kan bara göra vad jag kan för mitt företag. Det är bara att gilla läget och hitta en möjlighet att gå runt. Nyckeln är att hålla kostnaderna nere och driva verksamheten så ekonomiskt som möjligt. Det är egentligen ingen skillnad om mjölkpriset går ned, säger Janne Hansson.

    Han tror inte att den svacka som kan vara på väg blir lika djup som 2015/2016.

    – Jag tror inte att vi kommer dithän men det är inte omöjligt att priset kan komma ned från dagens 3:26 till 3 kronor kilot. Signalerna som kommer in är lite blandade och det kanske inte ens behöver komma dit. Även om det känns lite tungt just nu, säger Janne Hansson.

    Han råd är att se över verksamheten, leta kostnader, jämföra med intäkterna och sedan göra sin kalkyl.

    – Vid ett lågt mjölkpris kanske det inte är så intressant att driva på produktionen och till exempel köpa in så mycket proteinfoder. Sedan måste man göra en avvägning och hela tiden jobba på att hitta den optimala lönsamheten i förhållande till intäkterna, säger han.

    Minskad produktion

    Enligt Janne Hanson gäller det att räkna noga.

    – Vi levererar 34 ton om dagen. 1 öre lägre mjölkpris är på årsbasis 120 000 kronor. Sjunker priset 10 öre blir det 1,2 miljoner kronor i minskade intäkter för oss, säger han.

    Företaget planerar i dagsläget inte att minska mjölkproduktionen till följd av marknadsläget.

    – I förra svängen drog vi ned på intensiteten och sänkte kanske 10 procent. Men sett för hela Sverige tror jag att ett lägre pris kommer att betyda att produktionen också minskar, säger Janne Hansson.

    LÄS OCKSÅ: Europeisk pessimism om mjölkprisets utvecklingLÄS OCKSÅ: Höstens största prisfall på mjölkauktionLÄS OCKSÅ: Häftig prissänkning väntar mjölkbönder

    Till toppen