Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 9 september

    RO fäller Kronfågels grillreklam

    Kronfågel har fel när de i sin reklam påstår att det är bra för miljön att grilla kyckling. Det slår Reklamombudsmannen (RO) fast.

     Grillad kyckling är inte så bra för miljön som Kronfågel hävdar i sin annonskampanj menar reklamombudsmannen.
    Grillad kyckling är inte så bra för miljön som Kronfågel hävdar i sin annonskampanj menar reklamombudsmannen. FOTO: Mostphotos

    Grillning orsakar koldioxidutsläpp. Därför kan inte Kronfågel säga att det är bra för miljön att grilla kyckling. Det menar en privatperson som anmält företagets annonser till Reklamombudsmannen.

    Kronfågel försvarar sig med att de vill hjälpa konsumenterna att göra klimatsmarta val – och att grilla svensk kyckling är ett sådant. Samt att all fakta som underbygger påståendet finns att läsa på företagets sajt, dock inte på den annons som anmälaren reagerat på.

    Reklamombudsmannen tycker inte att det resonemanget håller. Budskapet är vilseledande och det räcker inte med att hänvisa till information på en hemsida. Kronfågels reklam brister i det här fallet mot minst två punkter i Internationella Handelskammarens regler för reklam- och marknadskommunikation.

    Största kampanjen någonsin

    Kronfågels kampanj med budskapet om att ur miljösynpunkt är kyckling är att föredra framför nötkött är företagets största någonsin, enligt branschtidningen Resumé. Den lanserades i september 2019.

    Kampanjen sågades av vissa kycklingproducenter som menade att den motarbetade lantbrukare som ägnar sig åt köttdjursuppfödning.

    – Vi borde jobba tillsammans för svenska produkter, inte mot varandra, sa en uppfödare som ville vara anonym, till Land Lantbruk i samband med att kampanjen startade.

    Kronfågel har också fällts av RO för sitt påstående om att kycklingfärs är miljövänligt.

    Reklamombudsmannen

    Reklamombudsmannen, RO, är en stiftelse som skapats av näringslivet på initiativ av Sveriges Annonsörer och Näringslivets delegation för marknadsrätt i syfte att verka för en hög etisk nivå i all den kommersiella marknadskommunikation – det vill säga reklam – som riktar sig till den svenska marknaden. När anmälningar kommer in prövar Reklamombudsmannen och Reklamombudsmannens opinionsnämnd om reklamen i fråga strider mot de regler som Internationella Handelskammaren, ICC, satt upp. RO kan även ta eget initiativ till att pröva reklam.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen