Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 3 april 2018

    Risk för fler vägskador i vår

    Årets tjällossning kan bli en hård prövning för landets vägar. Stora temperaturvariationer i vinter och mycket snö oroar Trafikverket.

     Vi hoppas att det inte blir varmt för fort, då är risken mindre för att det ska bli mycket potthål och skador, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
    Vi hoppas att det inte blir varmt för fort, då är risken mindre för att det ska bli mycket potthål och skador, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket. FOTO: 5xinc

    Det är tjäle i marken i hela landet, och när den släpper är risken större än tidigare år att vägnätet tar stryk.

    Vinterns temperaturer har pendlat mellan plusgrader och sträng kyla i flera omgångar. Vattnet i marken har fryst, smält och fryst igen och skapat en tjäle som kan vara besvärligare än vanligt när den släpper.

    – Det är en ny företeelse att det vandrar så långt mellan plus och minusgrader. Vad det innebär för vägarna blir en lärdom för oss, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

    Utbrett i hela landet

    Vill det sig illa väntar mer vägskador och potthål på vägarna i det mindre och mellanstora vägnätet.

    – Det kan bli besvärligt när tjällossningen sätter in. Marken är ishård, som betong. Vi hoppas att det inte blir varmt för fort, då är risken mindre för att det ska bli mycket potthål och skador, säger han.

    Enskilda vägar riskerar att skadas mer än vanligt eftersom de inte är tjälsäkrade och dessutom ofta består av sandbankar i botten som drar åt sig fukt. Dessutom ligger det mycket snö i dikeskanterna bredvid flera vägar i Sverige, vilket också gör det svårare för smältvattnet att rinna undan.

    Är det någon del av landet som kan drabbas hårdare?

    – Nej det ser ut att bli ganska jämt skägg över landet. Vi följer detta noga, och folk får gärna höra av sig till oss om de ser nya skador på vägarna under våren, säger Bengt Olsson.

    LÄS OCKSÅ: Olyckskorsning ska få bommarLÄS OCKSÅ: Brist på kompetens till svenska maskinringarLÄS OCKSÅ: Debatt: Ingen myt om indraget vägunderhåll

    Relaterade artiklar

    Till toppen