Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 19 september 2018

    Han reste 700 mil på veterantraktor

    Äventyr kan se ut på många olika sätt, men Åke Larsson från Perstorp har valt ett något annorlunda sätt. En resa till Nordkap och Kirkenes med den gamla trotjänaren Volvo BM 36 från 1954 med husvagnen på släp.

     Drygt 700 mil har Åke Larsson, Perstorp kört med sin veterantraktor Volvo BM 36. Från Skåne, genom Värmland och upp till Bodö på den norska västkusten. Längs hela Lofoten upp till Nordkap och Kirkenes för att sedan åka hem igen.
    Drygt 700 mil har Åke Larsson, Perstorp kört med sin veterantraktor Volvo BM 36. Från Skåne, genom Värmland och upp till Bodö på den norska västkusten. Längs hela Lofoten upp till Nordkap och Kirkenes för att sedan åka hem igen. FOTO: EvaLena Heinered

    Det är i slutet av juni. Sex mil norr om Alta i Nordnorge, omgiven av höga snöklädda toppar och med Langfjordens klara vatten framför sig, står Åke Larsson och hans traktor uppställda för natten. På släp har han en omgjord Cabby-husvagn från 1989 och i vinden fladdrar den svenska flaggan.

    – Det var en fantastisk resa, säger han till ATL tre månader senare.

    – Så storslaget. Och alla dessa människor. Jag startade den 3 juni från Perstorp i Skåne och var tillbaka första veckan i augusti. Under 60 dagar åkte jag upp till Nordkap och Kirkenes och hem igen. En resa på drygt 700 mil. Det blir ju inte mörkt däruppe så jag kunde ju köra till tio på kvällarna.

    Haft eget åkeri

    Åke Larsson har tidigare haft eget åkeri och kört mycket i Norge.

    – Nu är jag pensionär och har all tid i välden för att åka ut på äventyr. Och eftersom jag är intresserad av veterantraktorer är det klart att det är traktorn jag väljer. Det är inte första resan. Jag har kört i minus 38 grader till Jokkmokks marknad, och jag har kört runt Sverige, men så här långt ut har jag inte varit förut.

     Naturen i Nordnorge är storslagen, men kan ibland bli dramatisk då det helt plötsligt slår om från finväder till kraftig storm.
    Naturen i Nordnorge är storslagen, men kan ibland bli dramatisk då det helt plötsligt slår om från finväder till kraftig storm. FOTO: EvaLena Heinered

    Upplevelserna har blivit många under resan. På frågan om vilket som är det bästa minnet svarar han:

    – När jag stannade kom det massor av människor och pratade med mig. Det var renskötare, fiskare, bönder och alla andra som bor på de platser jag passerade. De berättade om trakten, om hur livet är däruppe. På så vis fick jag veta så mycket mer. Det är fina minnen allihop.

    20 kilometer i timmen

    Traktorn går bara 20 kilometer per timme så han hade haft gott om tid att njuta av omgivningarna.

    – Jag hör fåglarna sjunga och jag känner lukten av landskapet jag åker förbi. Och blir det för kallt och regnigt kurar jag in mig i husvagnen och läser en bok. Eftersom jag reser på det här sättet får jag uppleva så mycket mer, och prata med så många fler människor, än om jag hade gjort samma resa i en bil.

     Ett udda ekipage – en Volvo BM 36 från 1954 och en ombyggd Cabby-husvagn på släp.
    Ett udda ekipage – en Volvo BM 36 från 1954 och en ombyggd Cabby-husvagn på släp. FOTO: EvaLena Heinered

    Både sitsen och växelspaken på Volvo BM är av stål. Du sitter hårt och du lägger i växlarna med en redig armrörelse. Så hur mår den 70-åriga kroppen efter detta äventyr?

    – Kroppen mår som den brukar göra. Jag gjorde ett försök förra sommaren, men då var jag tvungen att avbryta i Östersund för ryggen sa ifrån. I år tog jag mig hela vägen upp – och tillbaka.

    Överraskad av storm

    Åke Larsson berättar att han körde sju, åtta timmar per dag, stannade ibland och sträckte på ryggen för att sedan fortsätta. I Honningsvåg var han tvungen att vända eftersom han blev överraskad av en storm som hotade att välta hela ekipaget.

    – Jag vågade inte åka upp till Nordkap under stormen, säger han.

    – Och när jag för andra gången körde de sista milen upp tog jag vägen över fjällvärlden. Det var något helt otroligt alltså. Naturen i Nordnorge är så fin.

     På sin väg mötte Åke Larsson många nyfikna.
    På sin väg mötte Åke Larsson många nyfikna. FOTO: EvaLena Heinered

    En 64 år gammal dieseldriven traktor med diagonaldäck, insprutningspump, kylremmar, vattenpumpar och andra reservdelar som inte går att köpa på vilken bensinstation som helst skulle kunna ställa till med problem under vägen – men Åke Larsson, som är van att byta reservdelar på lastbilar, ser inga problem med det.

    – Traktorn har fungerat som en klocka. Jag hade lite reservdelar med mig, som vattenpump, kylremmar och packningar. Det enda jag behövde byta var en toppackning, och laga en punktering på husvagnen. Så bytte jag olja två gånger också eftersom det var så många branta stigningar och oljan blev varm. Men det var mer som säkerhetsåtgärd.

    Nu är han hemma hos familjen i Perstorp igen.

    – När hunden mötte mig halvvägs på grusgången var det så klart skönt att vara hemma, säger han.

    LÄS OCKSÅ: 250 mil i 20 kilometer i timmen

    LÄS OCKSÅ: Ryggproblem tvingar Åke att vända

    Relaterade artiklar

    Till toppen