Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 26 april

    Uppsving för rekoringar under coronakrisen

    I coronakrisens spår söker sig allt fler lokala matproducenter och kunder till så kallade rekoringar.

    Beställningen görs via internet och upphämtningen sker utomhus.

    – När vi tappade många av våra restaurangkunder gör det här att vi kan hålla oss flytande, säger bonden Johan Widing.

     Kunderna i kön till Johan Widings utlämning av lokalt producerade livsmedel är disciplinerade och håller distansen på parkeringen vid Malmöhus slott i Malmö.
    Kunderna i kön till Johan Widings utlämning av lokalt producerade livsmedel är disciplinerade och håller distansen på parkeringen vid Malmöhus slott i Malmö. FOTO: Johan Nilsson/TT

    Aprilsolen värmer när rekoring Malmö har sin veckoliga varuutlämning på parkeringen utanför Malmöhus slott. Runt 25 små, lokala matproducenter står redo för att ta emot kunderna, som gjort sina beställningar via ringens Facebooksida.

    – Jag har handlat på rekoringen sedan starten våren 2017 och jag älskar att handla lokalt och närodlat. Jag bor här i kvarteret och brukar cykla förbi och hämta upp maten varje torsdag efter jobbet. Denna gång har jag sex beställningar, säger Gina Fagone samtidigt som hon hämtar upp salladen från Cecilia Ward på Landet Oss.

    Nytt sätt nå kunder

    Sedan coronavirusets utbrott har rekoringen i Malmö – som med runt 19 000 medlemmar är landets största – sett en ökning av medlemmar. Framför allt har man dock märkt av att allt fler producenter har sökt sig till gruppen för att saluföra sina produkter.

    – Det är många producenter som tidigare har sålt på marknader eller till restauranger och små butiker, som nu behöver nya sätt att nå ut till kunder. Där har vi märkt en markant skillnad, säger Cecilia Ward, som denna månad även är administratör för gruppen.

    I enlighet med alla rekommendationer från Folkhälsomyndigheten har rekoringen anpassat sig. Producenterna har ställt upp sina fordon med större mellanrum än vanligt. Kunderna håller avstånd i kön och förskottsbetalningar är ett måste. Allt ska vara färdigpackat för att köbildningar ska undvikas.

    – Om det är något sätt som är bra att handla sina matvaror på just nu så är det ju ute i friska luften, men vi vill samtidigt se till att det är så säkert som möjligt. Så att alla känner sig trygga med att komma hit, säger Cecilia Ward.

     Cecilia Ward från Landet Oss, driver numera en gård utanför Höör tillsammans med kollegan Monika Bengtsson. Denna månad är duon även administratörer för rekoring Malmö och de upplever en markant ökning av antalet producenter som vill sälja sina produkter sedan coronavirusets utbrott.
    Cecilia Ward från Landet Oss, driver numera en gård utanför Höör tillsammans med kollegan Monika Bengtsson. Denna månad är duon även administratörer för rekoring Malmö och de upplever en markant ökning av antalet producenter som vill sälja sina produkter sedan coronavirusets utbrott. FOTO: Johan Nilsson/TT

    Ordinarie kunder försvann

    För många matproducenter har försäljningen till restauranger i princip gått upp i rök efter att den hårt drabbade branschen har tappat många av sina matgäster.

    – Vi har några kunder kvar i Malmö, men många restauranger har tvingats till att permittera sin personal och slå igen, säger Johan Widing, som driver ett ekologiskt familjejordbruk utanför Hörby.

    Widing har sålt sina varor i rekoringar i runt tre år och har denna vecka 86 beställningar att lämna ut i centrala Malmö. En halvtimme senare ska han till Sibbarps parkering för att möta 20 kunder i rekoringen i Limhamn.

    – Just nu befinner vi oss i ett överlevnadsläge, långsiktigt kan vi inte leva på den här nivån. Om en restaurang beställer 100–200 ankägg köper en kund här sex ägg, säger Widing.

    Stor påskkommers

    Försäljningen inför påskhelgen beskriver han dock som ”helt otrolig”.

    – Jag tror att många producenter har rekordveckor, tack vare att många är hemma och har ett intresse för mat. Tidigare kanske det intresset tog form i ett restaurangbesök, nu är det i stället så att man lagar hemma och tittar runt på rekoringar. För det här ett så utmärkt fönster för att hitta unika produkter, säger Johan Widing.

    Hushållningssällskapet uppskattar att det finns runt 160 rekoringar runt om i Sverige och sett till antalet medlemmar har det skett en explosionsartad ökning det senaste året.

    – I april förra året fanns det runt 300 000 medlemmar i grupperna, nu är det över 500 000 medlemmar. Sedan är det svårt att veta om hur många av dem som är aktiva kunder, säger Håkan Eriksson, projektledare på Hushållningssällskapet.

     Beställningar redo för avhämtning hos Johan Widing från Bokelundsgråden. I coronakrisens spår söker sig allt fler lokala matproducenter och kunder till rekoringarna.
    Beställningar redo för avhämtning hos Johan Widing från Bokelundsgråden. I coronakrisens spår söker sig allt fler lokala matproducenter och kunder till rekoringarna. FOTO: Johan Nilsson/TT

    Vill köpa närodlat

    Malmöbon Amanda Kalén är en kund som återigen har blivit aktiv. Nu hämtar hon upp en påse med sättpotatis från bonden Johan Widing.

    – Första gången jag köpte i rekoringen var för flera månader sedan, men nu är jag här igen. Det är så enkelt att allt finns på samma ställe, säger hon.

    TT: Har coronakrisen påverkat ditt val att återvända för att handla?

    – Absolut. Det har gett en extra liten tanke att handla mer av lokala producenter, säger Amanda Kalén.

    Utvecklingen i Sverige

    Sveriges första rekoring startades i västgötska Grästorp 2016. Hösten 2017 fanns 50 stycken och i dag drygt 160.

    Hushållningssällskapet uppskattar att drygt 500 000 människor i Sverige är medlemmar i en grupp, men det är svårt att veta hur många av dem som är aktiva konsumenter.

    Sveriges största är rekoring Malmö med närmare 19 000 medlemmar. Rekoringar i Borås, Skövde, Karlstad, Uppsala och Skellefteå har alla över 10 000 medlemmar.

    Någon pålitlig siffra över hur stor omsättningen är finns inte eftersom rekoringarna är så lösa i sina konturer.

    Idén kommer från Finland. Där utvecklade en ekobonde år 2013 det enkla konceptet att använda sociala medier för att para ihop små livsmedelsproducenter med konsumenter i närområdet.

    Källa: Hushållningssällskapet

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen