Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 15 juli

    Rekordstor ökning av matinköp i juni

    Mat, mat, och ännu mer mat i coronatid. Svensk dagligvaruhandel ökade med 9,3 procent i juni i år, jämfört med samma månad i fjol, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

     Dagligvaruhandelns ökning fortsatte i juni. Arkivbild.
    Dagligvaruhandelns ökning fortsatte i juni. Arkivbild. FOTO: Trons/TT

    Vi har handlat både i fysiska butiker, som ökade försäljningen med 6,4 procent, och på nätet. Ökningen för näthandeln i juni blev 135,3 procent.

    – Vi har inte mätt så här under så många år, men så här stor ökning har vi inte sett förut, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

    Orsaken stavas förstås coronapandemin. Vi har hållit oss hemma, och lagat mer mat i hemmen, förklarar hon.

    – Vi har semestrat mer hemma, och gymnasieskolorna har också varit stängda så måltiderna har flyttat hem.

    Nya kundgrupper handlar på nätet

    Men det verkar som om svensken har fått smak på näthandel av dagligvaror, och få dem hemkörda eller ihopplockade färdiga att hämta i butiken.

    – Det man kunnat se i andra mätningar är att nya kundgrupper näthandlat. En del av dem kommer antagligen att fortsätta. Att hämta sina matvaror i butik har också ökat, säger Karin Brynell.

    Att svenskarna handlar mer mat märks inte minst hos Ica och Axfood. Ica rapporterar en ökad försäljning med 8,7 procent i juni, jämfört med samma månad förra året. I jämförbara butiker var ökningen 8,5 procent, enligt ett pressmeddelande från Ica. I kronor såldes varor för 11 618 miljoner exklusive moms i de svenska Icabutikerna under månaden.

    Willys går starkt

    För Axfood, som presenterade sin delårsrapport för andra kvartalet på onsdagen, har den coronaeffekt som blev tydlig under första kvartalet hållit i sig.

    ”Efter ett exceptionellt tryck inom dagligvaruhandeln under senare delen av första kvartalet har efterfrågan under andra kvartalet stabiliserats på en totalt sett högre nivå än före coronapandemin”, skriver vd Klas Balkow i rapporten.

    Framför allt gick varumärket Willys starkt, med en ökning av butiksomsättningen med 8,3 procent. Detta beskrivs i rapporten som en ”mycket stark jämförbar tillväxt”, och Klas Balkow konstaterar att lågpriskedjan gynnats i en tid av stor ekonomisk osäkerhet.

    Utveckling i Willys har också parerat för negativa faktorer, som att Eurocash drabbats av en nedgång i gränshandeln mot Norge samt lägre aktivitet inom kafé och restaurang.

    – Eurocash, som ligger inom Willys, har tappat dryga 80 procent av omsättningen och ändå växer Willys snabbare än marknaden, säger Klas Balkow i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

    Även Axfood ser en stark tillväxt på e-handelssidan: 128 procent under det andra kvartalet. Totalt landade koncernens rörelseresultat på 605 miljoner kronor för det andra kvartalet 2020, en bra bit över det estimerade resultatet på 587 miljoner kronor som Infront presenterat i sin prognossammanställning.

    Rörelsemarginalen blev 4,5 procent för kvartalet, mot väntade 4,4 procent.

    Relaterade artiklar

    Till toppen