Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 7 februari

    HVO100 riskerar att slås ut

    Det kommer att råda brist på den rena biodieseln HVO100 om regeringens lyckas ändra klassificeringen av råvaran palmoljerester, så kallade PFAD.

     Snart ett minne blott. Regeringen skjuter sig i foten med den nya förordningen, menar Svebio.
    Snart ett minne blott. Regeringen skjuter sig i foten med den nya förordningen, menar Svebio. FOTO: Rolf Segerstedt

    Miljöorganisationerna gillar inte att biodieseln HVO tillverkas av rester från matoljeproduktionen i Asien eftersom de anser att palmoljeplantagerna hotar miljön i Sydostasien.

    Regeringen har försökt att skriva en förordning som klassar om råvaran PFAD från att vara en restprodukt till att bli en huvudprodukt. Om förordningen går igenom klassas PFAD:s miljönytta ner och försvinner från marknaden, det skriver regeringen i en konsekvensanalys.

    Drivmedelsbranschen kritisk

    Hittills har regeringens försök strandat efter att drivmedelsbranschen protesterat. Det har också varit svårt att skriva en förordning som ringar in just PFAD och inget annat. I den senaste remissomgången fick regeringen bakläxa och har därefter kommit med ett nytt utkast till en förordningstext.

    HVO100 används främst av lastbilar och bussar. Bland annat har många kommuner kommit långt med omställningen till fossilfritt genom att låta stadsbussarna köra på HVO100. Om förordningen går igenom kommer det kommer att bli brist på HVO100, konstaterar regeringen.

    Svebio, en intresseorganisation för bioenergi, påpekar i en preliminär tolkning av den föreslagna förordningen några absurda effekter av förslaget. Dels att det ökar utsläppen av koldioxid och att PFAD kommer att ersättas av matolja vid raffinaderiet.

    Parallellt med att regeringens försök att klass om PFAD har riksdagen beslutat om en reduktionsplikt. Från den 1 juli 2018 måste bensinbolagen blanda in biodrivmedel så att klimatutsläppen minskar med 19,3 procent. Annars får bensinbolagen straffavgifter.

    Förordningen går på remiss

    I den bristsituation som uppstår kommer bensinbolagen att prioritera inblandad HVO framför HVO100 för att slippa straffavgifterna. HVO100 är nämligen skattebefriad och omfattas inte av straffavgifterna. De kunder som tankar ren HVO100 kommer då att få svårt att få tag på drivmedlet.

    Utkastet till regeringens förordning ska nu gå på remiss och kan den tidigast införas den 1 januari 2019. HVO-konsumenter kan alltså fortsätta tanka som vanligt fram till dess.

    Men har vi har också ett val framför oss och högst troligt är att regeringspartnern Miljöpartiet göra allt för att ett beslut i frågan kan tas innan den 9 september då folket går till valurnorna.

    LÄS OCKSÅ: Naturvårdsverket mörkade rekordminskning LÄS OCKSÅ: HVO från palmolja hotar regnskogenLÄS OCKSÅ: Tänk efter innan palmoljerester stoppas

    Till toppen