Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 27 augusti

    Regeringen i samtal med IP Only: ”Bra dialog”

    Konsumenter på glesbygden far illa i väntan på långsam fiberutbyggnad. Det anser civilministern Ardalan Shekarabi (S) som under tisdagen träffade fiberbolaget IP Only i ett samtal.

     IP Only ska kompensera kunder som fått drabbats av dröjande fiberutbyggnad. Arkivbild.
    IP Only ska kompensera kunder som fått drabbats av dröjande fiberutbyggnad. Arkivbild. FOTO: Gunnar Lundmark/ TT

    Att privatpersoner hittills i år anmält IP Only 181 gånger till Allmänna reklamationsnämnden fick civilministern Ardalan Shekarabi (S) att reagera, och kalla bolaget till ett möte.

    Nu har båda parterna träffats i ett möte initierat av ministern.

    – Vi framförde att vi är bekymrade över hur konsumenter som beställt fiber har behandlats. Vi blir kontaktade av många konsumenter som far illa för att tjänsten de beställt och väntat på ibland i två år inte levererats.

    Presenterade handlingsplan

    På mötet presenterade bolaget en handlingsplan och regeringen vill nu se resultat.

    – Den innebär bland annat att de kommer att kompensera de konsumenter som drabbats av dröjsmål. Vi kommer att följa resultatet noga och vilja försäkra oss om att antalet anmälningar minskar, säger Ardalan Shekarabi.

    Skulle handlingsplanen inte ge önskat resultat är han beredd att vidta åtgärder mot bolaget.

    – Då kommer vi överväga att förstärka och skärpa tillsynen av branschen.

    IP Only upplevde mötet som positivt.

    – Vi hade en bra och konstruktiv dialog om utmaningarna. Jag förstår kritiken och att det finns en frustration hos kunder som fått vänta. Vi tar ministerns synpunkter på största allvar, säger VD Frida Westerberg till TT.

    LÄS OCKSÅ: Har väntat två år på ersättning från IP Only

    Relaterade artiklar

    Till toppen