Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 17 mars 2017

    Regeringen föreslår högre inblandning av biodrivmedel

    Reduktionsplikt ska få upp andelen biodrivmedel i bensin och diesel. Till 2030 ska 50 procent komma från hållbara, förnybara bränslen.

     Klimatminister Isabella Lövin (MP).
    Bild 1/2 Klimatminister Isabella Lövin (MP). FOTO: Kristian Pohl/Regeringskansliet
     Finansminister Magdalena Andersson (S).
    Bild 2/2 Finansminister Magdalena Andersson (S). FOTO: Ann Lindén

    Från och med första juli 2018 ska bränsledistributörer vara tvungna att reducera andelen bensin och diesel i drivmedel, enligt ett förslag från regeringen. De biodrivmedel som ska blandas in i stället måste uppfylla hållbarhetskriterier som Energimyndigheten ansvarar för.

    – Det är viktigt att vi inte öppnar upp för ohållbara drivmedel på marknaden, sa klimatminister Isabella Lövin (MP) när hon tillsammans med finansminister Magdalena Andersson (S) presenterade förslaget på torsdagsmorgonen.

    Se över definitionen

    För den saken skull ska regeringen se över definitionen av biodrivmedel gjord på restprodukter från palmoljeproduktion. Restprodukter är undantagna från hållbarhetskriterierna i dag.

    Höginblandade och rena biodrivmedel hålls utanför reduktionsplikten, och för att de inte ska förlora i konkurrenskraft föreslår regeringen fortsatt skattebefrielse för bränslen som E85, HVO100, biogas, ED95 och Fame.

    Sättas till noll

    Energiskatten för Fame och E85 föreslås också sättas till noll från och med den första januari 2018. Det bedöms minska priset vid pump med ungefär 40 öre litern för E85 och 122 öre litern för Fame.

    RELATERAT: Miljöorganisationer vill stoppa HVO

    Förslaget är en del av regeringens budgetöverenskommelse för 2018 med Vänsterpartiet. Reduktionsplikt som ett sätt att stötta klimatvänligare bränslen har starkt stöd även bland Allianspartierna. Om de gillar den utformning som den rödgröna regeringen valt återstår att se.

    Vägslitageskatt för tunga lastbilar

    Arbetet fortsätter med att ta fram förslag om en avståndsbaserad vägslitageskatt för tunga lastbilar och ett bonus-malussystem för lätta fordon, där bilar med lägre utsläpp blir billigare och de med högre blir dyrare.

    Reduktionsplikt

    Reduktionsnivån för bensin ska vara 2,6 procent 2018 och öka till 4,2 procent 2020. Efter det har regeringen inte satt några skarpa gränser än, men siktet är satt på 40 procent 2030, vilket motsvarar ungefär 50 procents inblandning av biodrivmedel.

    PREMIUM: Skatt får gårdar att tveka om biodiesel

    Relaterade artiklar

    Till toppen