Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 3 oktober

    Höjda fraktpriser slår hårt mot Gotlands producenter

    Stenkyrka, Gotland.

    På ett kvartal höjs de gotländska fraktpriserna med 15 procent för att betala nya klimatsmartare färjor. För Gotlandsägg, som fraktar 90 procent av sina ägg till fastlandet, kan prishöjningen bli förödande.

    – Det blir en orimlig straffskatt. Vill staten minska klimattrycket borde den också betala. Annars tar man kål på näringslivet på Gotland, säger VD Magnus Bolin.

     Sju gotländska gårdar levererar äggen som packas av Isak Strängborn och Mattias Stenström på Gotlandsägg. När det inte är turist­säsong åker 90 procent av äggen färja till butiker på fastlandet.
    Sju gotländska gårdar levererar äggen som packas av Isak Strängborn och Mattias Stenström på Gotlandsägg. När det inte är turist­säsong åker 90 procent av äggen färja till butiker på fastlandet. FOTO: Börge Nilsson

    I Gotlandsäggs packeri i Stenkyrka packas varje dag 200 000 ägg från sju gotländska gårdar. Företaget satsade tidigt på frigående höns och Krav-märkning.

    – Här på Gotland kan vi inte vara billigast. Vi måste lägga till ett mervärde som kunderna är villiga att betala för, säger Magnus Bolin.

    Ett skäl till att priserna blir hög­re är transporterna. Allt gods som ska till och från ön måste åka färja.

    För att klara statens krav på minskade koldioxidutsläpp har Destination Gotland investerat i en färja som drivs med flytande naturgas, LNG. Redan bytet av drivmedel ger positiva miljö­effekter, men ännu en likadan färja behövs. Och kan de köras på flytande biogas, LBG, blir klimateffekten ännu större.

    Magnus Bolin välkomnar de nya färjorna.

    – Det är jättebra. Vi måste minska vårt klimatavtryck.

    Men han tycker inte att gotlänningarna och det gotländska näringslivet ensamma ska bära kostnaden.

    – Om staten ställer krav så måste staten också betala. Som det här är konstruerat blir det en straffskatt för gotlänningar.

     Magnus Bolin på Gotlandsägg är rädd att de höjda fraktpriserna ska sänka näringslivet på Gotland.
    Magnus Bolin på Gotlandsägg är rädd att de höjda fraktpriserna ska sänka näringslivet på Gotland. FOTO: Börge Nilsson

    Håller inte med LRF

    Färjetrafiken är ett evigt diskussionsämne på ön, och nu har LRF Gotland argumenterat för att prishöjningen också borde läggas på turisternas biljetter. Men det tycker Magnus Bolin leder fel.

    – Staten ska ta kostnaden. Inte näringslivet och inte turisterna heller. Allt som sker på Gotland sker i symbios. Turisterna kommer hit och vi förser dem med mat som vi resten av året kan sälja till fastlandet.

    Under turistsäsongen stannar 70–80 procent av de ägg som packas i Stenkyrka på ön. Resten av året fraktas 90 procent till fastlandet.

    – Så vi är glada för turisterna, vi ska inte vara motståndare till dem.

    Den 15-procentiga prishöjningen sker i två steg. Den första i oktober, nästa i januari 2020. Gotlandsägg är kund hos DHL som från den 1 november höjer sitt Gotlandstillägg på 38 procent med 7 procentenheter. Det ger ett påslag på alla fakturor för frakter till och från Gotland på 45 procent.

    – Det är en direkt följd av den kraftiga höjning vi blivit aviserade av Destination Gotland, säger Mattias Nyström, som är marknads- och försäljnings­ansvarig på DHL Freights.

    ”Förödande”

    Magnus Bolin ser inga möjlig­heter att ta ut kostnadsökningen från sina kunder.

    – Det här är förödande. Allt som transporteras till eller från Gotland blir dyrare, säger han.

    Den största kunden är Ica, för vilken Gotlandsägg också packar ägg som säljs under Icas eget varumärke, precis som de pannkakor, plättar och den raggmunk som lagas i Tingstäde, inte långt ifrån packeriet. Till smeten används överskottsägg.

    – Vi kör färdigmat två gånger i veckan till Icas centrallager. Och vi köper in en lastbil med mjöl från Skåne varannan vecka.

     Sedan ett år tillbaka steker Gotlandsägg plättar, pannkakor och raggmunk åt Ica i Tingstäde på norra Gotland. Men lönsamheten drabbas när frakten till fastlandet blir 15 procent dyrare.
    Sedan ett år tillbaka steker Gotlandsägg plättar, pannkakor och raggmunk åt Ica i Tingstäde på norra Gotland. Men lönsamheten drabbas när frakten till fastlandet blir 15 procent dyrare. FOTO: Börge Nilsson

    Utnyttjar returfrakter

    Logistiken utgör cirka 5 procent av företagets totalkostnad och är den enda kostnad som går att påverka, bland annat genom att utnyttja returfrakter när lastbilar annars går tomma.

    Gotlandsägg har också en anläggning i Ruda i Småland. Dit levererar äggproducenter på fastlandet ägg som säljs under varumärket Smålandsägg. Om det behövs för att klara höjda transportpriser kan företaget växla upp i Småland och dra ner på Gotland. Det är knappast till fördel för näringslivet på Gotland.

    – Följden blir att man tänker sig för både en och två gånger innan man gör en ny investering, säger Magnus Bolin.

     Orosmolnen hopar sig över Gotlands näringsliv. Frakt och gotlänningar får bära hela kostnaden för färjetrafikens klimatinvesteringar.
    Orosmolnen hopar sig över Gotlands näringsliv. Frakt och gotlänningar får bära hela kostnaden för färjetrafikens klimatinvesteringar. FOTO: Börge Nilsson

    Gotlandsägg AB

    Packar ägg från frigående höns och Kravägg i två packerier. Det äldsta i Stenkyrka på Gotland har en kapacitet på 28 500 ägg i timmen. Det nyare i Ruda i Småland klarar 120 000 ägg per timme. Sedan hösten 2018 steker Gotlandsägg också pannkakor, plättar och raggmunkar under Icas varumärke i Tingstäde på Gotland.

    Ägare: Magnus Bolin, som också är VD.

    Antal årsanställda: 33.

    Omsättning: Cirka 200 miljoner kronor.

    Resultat, Ebitda: Cirka 5 miljoner kronor.

    Relaterade artiklar

    Till toppen