Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 29 maj

    Pressproblemen kostade honom 300 000 kronor

    När Robert Hansson köpte sin nya press fick han en massa problem på köpet. De kostade enligt honom 300 000 kronor i förlorade kunder och egna foderkostnader. Nu tycker han att leverantören ska ta en del av smällen.

     Våren 2018 köpte Robert Hansson en ny Krone Comprimapress. Ett köp som innebar många problem och stora kostnader, som han tycker leverantören ska vara med och dela.
    Våren 2018 köpte Robert Hansson en ny Krone Comprimapress. Ett köp som innebar många problem och stora kostnader, som han tycker leverantören ska vara med och dela. FOTO: Privat

    Våren 2018 köpte Robert Hansson en ny Krone Comprimapress av Söderberg & Haak. En affär som han ångrar i efterhand. Den fungerade inte alls som han hade hoppats.

    Plasten revs ofta av vilket ledde till att balarna inte släpptes av som de skulle. Maskinen knöt inte heller som den skulle.

    En teori var att givarna i pressen blev täckta av hö och damm och därför inte fungerade som de skulle. Därför blåstes pressen helt ren från strån och boss efter i princip varje dag den var i drift. Men det blev inte bättre.

    Pressen hämtades i juli, mitt under högsäsongen, av leverantören för felsökning på märkesverkstaden i Stora Skedevi. När den kom tillbaka, tre veckor senare, var problemen kvar. Till slut kom en expert från Skåne till gården i Ljusdal för att se om han kunde lokalisera problemet. Experten kom efter konsultationer med Krone i Tyskland fram till att det hade blivit en felkodning från fabriken och kunde även åtgärda det. Men då var säsongen över.

    Läs mer: Han fick rätt i kampen om orkeslös traktorLäs också: Lantmännen Maskin: ”Inte fler fel på hans traktor än på någon annans”

    Ett normalt år brukar det bli mellan 3 000 och 4 000 balar för Robert Hansson, som förutom att han har en egen köttdjursbesättning på ett 70-tal djur samt omkring 100 får, också kör mycket på entreprenad.

    2018 blev det cirka 1 000 balar. Även om det var en extrem torrsommar berodde det ändå huvudsakligen på felen på pressen, menar Robert Hansson.

    Tappat kunder

    Han säger att han har förlorat flera kunder på grund av problemen med pressen. Dessutom fick han inte in allt sitt eget foder utan tvingades köpa mycket.

    Enligt hans egna beräkningar har pressen kostat honom omkring 300 000 kronor i förlorade körningar och foderinköp. Det vore därför inte mer än rätt att leverantören tog en del av smällen, då problemen berodde på en felaktig inställning från fabriken, tycker Robert Hansson.

     Robert Hansson säger att han förlorat flera kunder efter alla problemen med pressen. Dessutom fick han inte in allt sitt eget foder utan tvingades köpa mycket.
    Robert Hansson säger att han förlorat flera kunder efter alla problemen med pressen. Dessutom fick han inte in allt sitt eget foder utan tvingades köpa mycket. FOTO: Privat

    En rimlig summa skulle kunna vara 100 000 kronor, enligt honom.

    Hur ställer ni er som leverantör till ett fall där en maskin som ni levererat inte fungerat och det orsakat köparen stora kostnader?

    – Det avgörs från fall till fall, säger Söderberg & Haaks vd Jonas Janecke.

    Han känner till Robert Hanssons problem men vill inte kommentera det.

    – Jag går inte in på specifika fall i tidningen.

    Han vill inte heller gå in på hur företaget resonerar generellt när det gäller den här typen av ärenden.

    Robert Hansson hoppas i alla fall att det ska komma någon ersättning från Söderberg & Haak. Även om han inte har kvar den krånglande maskinen längre – våren 2019 köpte han en press av ett annat märke, som gick utan anmärkningsvärda problem förra sommaren. Trots att den bara rengjordes ett fåtal gånger.

    Läs också: Expertens tips vid maskinaffärer

    Relaterade artiklar

    Till toppen