Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 22 mars

    Politiker vill inte styra Postnord

    Postnord gör rekordvinst på 1,7 miljarder efter skatt. Det får inte riksdagspartierna att kräva bättre brevutbärning, visar ATL:s rundringning.

    Färre postflyg gör det omöjligt att få fram ett expressbrev över natten till stora delar av landet.

    – Men det är inte riksdagen som säger till Postnord hur de ska bedriva sin verksamhet, säger trafikutskottets vice ordförande Magnus Jacobsson (KD).

     Magnus Jacobsson (KD).
    Magnus Jacobsson (KD). FOTO: Henrik Montgomery/TT

    Varken landsbygdspolitiska talespersonen John Widegren (M), trafikpolitiska talespersonerna Emma Berginger (MP) och Helena Gellerman (L), eller Jimmy Ståhl (SD) och Mikael Larsson (C) i trafikutskottet säger annorlunda.

    Och även om politikerna hade velat beordra Postnord att använda paketvinsterna till att dela ut brev oftare så kan de inte, anser alla riksdagspartier utom ett.

    Brev och paket är båda samhällsomfattande tjänster, men att använda paketpengar för att subventionera breven skulle missgynna konkurrenter som Citymail.

    – Där har vi kristdemokrater snarare flaggat för en skärpning så att Postnord tvingas konkurrera mer likvärdigt, säger Magnus Jacobsson.

    ”Man borde ta strid för samhällsservicen”

    Enligt tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen, PTS, är förbudet inskrivet i tillståndsvillkoren. Att ta reda på om förbudet bara vilar på svensk lag som partierna själva kan ändra, eller om det styrs av EU:s Postdirektiv kräver en grundlig analys, enligt Petter Öhrn på PTS presstjänst:

    ”PTS kan därför inte göra en bedömning av denna specifika fråga just nu”, skriver Petter Öhrn i mejl till ATL.

    Postnord tänker inte heller ta reda på var gränsen går, enligt Postnord Sveriges vd Mathias Krümmel:

    ”Enligt vår bedömning ligger det inte i vårt uppdrag att medvetet riskera att bryta mot lagar för att eventuellt tänja på några gränser”, skriver han.

    Det duger inte, tycker Västerpartiets landsbygdspolitiska talesperson Birger Lahti (V), som är den ende som avviker från riksdagskollegorna.

    – Det är typiskt. Så fort man stöter på EU-regler så backar man. Man borde ta strid för att samhällsservicen ska vara likvärdig oavsett var man bor i landet, säger han.

     Birger Lahti (V).
    Birger Lahti (V). FOTO: Jonas Ekströmer/TT

    Flyg är dåligt för klimatet, men Birger Lahti tycker att en avvägning mellan olika intressen i det här fallet talar för flyg.

    – Även om vi ska försöka flyga så lite som möjligt är det viktigt att några saker kommer fram så snabbt det går i vårt avlånga land.

    Pågående utredningar om Postnord

    • Om tidningar. Kulturdepartementet gav i december 2020 i uppdrag till Myndigheten för press, radio och tv att utreda hur staten kan subventionera daglig utdelning av dagstidningar när Postnord inför varannandagsutdelning. Uppdraget ska redovisas senast den 31 mars 2021.

    • Om finansiering och lagar. Britt Bohlin fick i oktober 2020 i uppdrag att utreda hur den samhällsomfattande posttjänsten av brev och paket upp till 20 kilo ska finansieras när den inte längre kan vara självfinansierad. Utredningen ska vara klar den 31 januari 2023.

    • Om EU:s postdirektiv. En pågående utvärdering av postdirektivet pågår som enligt kommissionens hemsida är klar andra kvartalet 2021. När dokumentet som ligger till grund för utvärderingen skrevs för ett år sedan trodde man inte ökningen av paket kompenserar nedgången i brev.

    LÄS MER OM POSTNORD:Sämre service – trots Postnords storvinstIndraget postflyg drabbar grisbönderPostgången livsviktig när proven ska framHär sköter tidningsbud paketleveransernaPostnord hittade hans paket – efter ett halvår

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen