Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 15 maj

    Pengar att tjäna på bra skogsbilvägar

    Bra vägar ger bättre betalt för virket. Köparna kräver vägar som klarar lastbil med släp.

     Inventering av skogsbilvägar i Götaland, som Biometria utför. Kanterna kan behöva röjas.
    Inventering av skogsbilvägar i Götaland, som Biometria utför. Kanterna kan behöva röjas. FOTO: Birgitta Sennerdal

    En fullastad timmerbil med släp mäter 24 meter och väger lika mycket som 40 personbilar. Med andra ord ska skogsbilvägarna klara tunga och långa transporter. Men det är långt ifrån alla vägar som gör det. Ett stort problem är också att informationen om vägarna är för dålig. Den senaste inventeringen gjordes på 1990-talet.

    För virkesköparna är det viktigt med rätt information.

    – Vi behöver få fram virke året om och därför är det viktigt med ett vägnät som är tillgängligt, säger Jörgen Henriksson som är vd för Vida Skog.

    Han säger att köparna och åkerierna hittills har tagit en ganska stor del av den merkostnad som dåliga vägar eller osäkerhet kring vägarna innebär, exempelvis när chaufförerna har fått köra rekognoseringsrundor med personbil för att kontrollera vägstandarden.

     ”Virkesköparna vill att vägstandarden höjs”, säger Jörgen Henriksson, vd Vida Skog.
    ”Virkesköparna vill att vägstandarden höjs”, säger Jörgen Henriksson, vd Vida Skog. FOTO: Vida

    Delar på kostnaden

    Det här vill virkesköparna ändra på. Bergs Timber, Derome, Holmen, JGA, Moelven, Sveaskog, Sydved, Södra och Vida delar på kostnaden för den stora inventeringen i Götaland som utförs av Biometria.

    Regelverket och sättet att klassa vägar har dock funnits sedan lång tid tillbaka. Men Jörgen Henriksson säger att virkesköparna vill att vägstandarden höjs och att grundkravet är att en skogsbilväg ska klara en lastbil med släp i stort sett året om, möjligen med undantag för tjällossningsperioden.

    Redan i dag görs ett avdrag på 20 kronor per fastkubikmeter om vägen inte klarar lastbil med släp.

    I framtiden kan avdraget bli högre.

    – Vi håller på att skruva upp vägklassavdraget, säger Jörgen Henriksson.

    Men det kan också finnas pengar att tjäna för den som håller sina vägar i bra skick.

    – Vi betalar för mervärden, och ett av dem är att skogen är tillgänglig oavsett årstid. Det kan handla om påslag på upp till 20 kronor per fastkubikmetern, säger Jörgen Henriksson.

     Joel Persson, Södra, säger att korrekt väginformation är viktigt att ha vid till exempel skogsbränder.
    Joel Persson, Södra, säger att korrekt väginformation är viktigt att ha vid till exempel skogsbränder. FOTO: Hans Dahlgren

    Omlastningsavdrag

    Södra har omlastningsavdrag för vägar som inte är farbara för lastbil med släp samt tillgänglighetspremie för de avverkningsuppdrag som kan genomföras större delen av året. Joel Persson som är entreprenörs- och transportutvecklare på Södra lyfter också fram säkerhetsaspekten.

    – Vi har dagligen tusentals personer som utför olika arbeten ute i skogarna, och om någonting skulle inträffa är det viktigt att hjälp kan nå fram snabbt och effektivt. Skogsbränder är ett annat exempel då korrekt väginformation kan ha en avgörande betydelse, påpekar han.

     

     

    Relaterade artiklar

    Till toppen