Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 24 februari

    Arlatoppar säger nej till svenskt mjölkpris

    Den svenska mjölkproduktionen i Arla minskar. Samtidigt sätter Arla Sverige nytt försäljningsrekord, till stor del med hjälp av svensk mjölk och svenska bönder.

    Frågan om ett svenskt Arlapris är åter aktuell, men den danska ledningen säger nej.

    – Det är en irrelevant diskussion, säger Arlas vd Peder Tuborgh till ATL.

    Som ATL tidigare berättat fortsätter den svenska mjölkproduktionen i Arla att minska, samtidigt som den danska produktionen fortsätter att öka. Danska Arlabönder producerar nu närmare tre gånger så mycket mjölk som sina svenska kollegor vilket gör att det danska exportbehovet fortsätter att vara större än det svenska.

    Som Arla är konstruerat innebär utvecklingen också att makten i kooperativet och bolagskoncernen centreras allt mer till Danmark.

     Dansk export och svenska intäkter.
    Dansk export och svenska intäkter. FOTO: Oskar Schönning

    Går som tåget

    Arlas försäljning går dock som tåget i Sverige, som näst efter Storbritannien är bolagets största marknad. Enligt ett pressmeddelande från Arla var omsättningen i Sverige 14,3 miljarder kronor 2019, att jämföra med 14,0 miljarder kronor år 2018, 13,6 miljarder kronor 2017 och 12,9 miljarder kronor år 2016.

    En viktig del i Arla Sveriges marknadsföring är att lyfta fram svenska mjölkbönder och att råvaran är nationell, en trend som vuxit sig allt starkare i många länder under senare år.

     Trendig mjölk och starka varumärken.
    Trendig mjölk och starka varumärken. FOTO: Oskar Schönning

    Nygammal modell

    Utvecklingen gör att frågan om ett nationellt mjölkpris inom Arla åter blivit aktuell. Modellen tillämpades enligt uppgift till ATL under en period efter samgåendet mellan svenska Arla och danska MD Foods, men övergavs senare för ett gemensamt mjölkpris.

    Läs också: Mängden svensk mjölk i Arla minskar

    ATL har tagit del andra uppgifter som diskuterats inom Arla Sverige som säger att svenska bönder i praktiken sponsrar ett danskt exportprojekt med 50 öre per kilo invägd mjölk. Resonemanget bygger på att svensk mjölk i högre utsträckning går till starka varumärken på hemmaplan, medan dansk mjölk i högre utsträckning går till sämre betald export. I stället skulle Arlabönderna kunna dela på det gemensamma exportvärdet och låta utbud och efterfrågan på hemmamarknad styra en nationell komponent i priset.

    När Arlas vd Peder Tuborgh får höra talas om det här blir han på dåligt humör.

    – För det första är siffran fel. Och vi publicerar inte de här siffrorna, säger han.

    Borde ni publicera siffrorna?

    – Nej.

    Men det handlar ju om era ägare?

    – Ja, vi pratar ju om det med våra förtroendevalda representanter och i styrelsen. Men vi publicerar det inte utanför det.

    Så styrelsen vet?

    – Självklart.

    Vad det egentliga marknadsvärdet för svensk mjölk är?

    – Självklart. Självklart gör de det.

     Arlas vd Peder Tuborg och styrelseordförande Jan Toft Nørgaard vid bolagets presentation av siffror ur årsbokslutet 2019. Siffrorna presenterades på Arlas huvudkontor utanför Aarhus i Danmark.
    Arlas vd Peder Tuborg och styrelseordförande Jan Toft Nørgaard vid bolagets presentation av siffror ur årsbokslutet 2019. Siffrorna presenterades på Arlas huvudkontor utanför Aarhus i Danmark. FOTO: Oskar Schönning

    Läs mer: Arlas vd: ”Vi väntar oss ett högre mjölkpris mycket snart”

    Lyfter tillägg

    Arlas styrelseordförande, mjölkbonden Jan Toft Nørgaard, uppvisar ett fryntligare kynne än Peder Tuborgh.

    – Arla älskar mjölken och speciellt den som kommer från Sverige, för vi har stor efterfrågan från konsumenter i Sverige på produkter som är producerade på svensk mjölk. Och det har vi djup respekt för, säger han.

    – Det är också därför vi har vår specialmjölk, den ekologiska mjölken, sommarmjölk och GMO-fri mjölk som vi har betalat extra för i många år i Sverige.

    Delar lika

    Men Jan Toft Nørgaard ger inte heller mycket för nationella Arlapriser.

    – Du förstår att i ett kooperativ kan man inte göra det du säger. I ett kooperativ så delar man lika när dagen är slut. Och det är det vi gör som mjölkproducenter, säger han.

    Relaterade artiklar

    Till toppen