Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 26 december 2019

    Parca 714 – en gul 60-talsdinosaurie

    Den lyser klargul och den är en svensk dinosaurie från 1960-talet. Här är Michael Hagströms stora Parca 714!

     Michael Hagström med sin nyrenoverade svenska Parca 714. Detta var 1960-talets verkliga stortraktor.
    Michael Hagström med sin nyrenoverade svenska Parca 714. Detta var 1960-talets verkliga stortraktor. FOTO: Kenneth Fransson

    På 1960-talet hade Sverige en av världens främsta traktorbyggare. Det var ASJ, Svenska Järnvägsverkstäderna, som byggde monstertraktorn Parca 714. I storlek kunde den mäta sig med de största präriedragarna från John Deere, Steiger, IH och Case.

    Traktorn premiärvisades 1965 men kom bara att tillverkas i 35 exemplar. Det var storgårdarna som köpte den och med en specialplog på sju eller åtta skär var det en arealslukare.

    Parca nummer 34, den näst sista, tillverkades 1970 och kom att säljas till Enköpingstrakten. Så småningom hamnade traktorn, som nu har målats om i rött och vitt, hos den kände traktorsamlaren Ulf Wåhlin i Vallentuna.

    – För två år sedan fick jag möjlighet att köpa den av Uffe och det var inget jag tvekade över, även om det var en tillfällighet. Jag var ju inte ens född när den här stordragaren fanns ute på fälten. Men en så här stor unik traktor vill man ju bara ha, säger Michael Hagström som bor utanför Norrtälje i Uppland.

     På 1960-talet var detaljerna viktiga.
    På 1960-talet var detaljerna viktiga. FOTO: Kenneth Fransson
     Parca 714 byggdes av ASJ, Svenska Järnvägsverkstäderna.
    Parca 714 byggdes av ASJ, Svenska Järnvägsverkstäderna. FOTO: Kenneth Fransson

    Han var redan från början inställd på att den skulle renoveras och göras så original som möjligt. Scania-sexan och drivlinan var i bra skick så oljor kollades bara upp och det som skulle smörjas fixades till.

    – Plåtar behövde slipas ned och sedan handmålade jag dem. Jag tog fram gul färg från en skyddad del av ramen och beställde. Det är möjligt att det blev lite skarpare än originalet men det är ganska nära, säger Michael Hagström.

     ZF-axlarna såg kraftiga ut men navreduktionerna höll inte helt, enligt ryktet.
    ZF-axlarna såg kraftiga ut men navreduktionerna höll inte helt, enligt ryktet. FOTO: Kenneth Fransson
     Förarplatsen ger ett intryck av att man är ute och kör en lastbil från det tidiga 1960-talet.
    Förarplatsen ger ett intryck av att man är ute och kör en lastbil från det tidiga 1960-talet. FOTO: Kenneth Fransson

    Den gula färgen lyser upp i kvällssolen och det är lätt att förstå att traktorn måste ha sett gigantisk ut på 1960-talet. Michael Hagström har visat upp Parcan på Norrtäljeträffen och han kör den ibland för skojs skull.

    – Vi kommer ju inte att använda den i jordbruket, säger han och skrattar.

    Den här Parcan gick på sin tid med en sju- eller åttaskärig specialbyggd buren tegplog. Och kollar man på hydraularmarna så ser de rejält kraftiga ut.

    – Ja, det är de verkligen. Annars var Parcans rykte lite si och så på sin tid. Navreduktionerna i ZF-axlarna var inte traktorns starkaste kort. Tydligen hade de första tio maskinerna extra stora problem. Sedan lär Parca-axlarna ha förstärkts på en rad punkter och då vart det bättre, säger Michael Hagström.

     Michael Hagström.
    Michael Hagström. FOTO: Kenneth Fransson
     Här lyftes sju- och åttaskäriga bruna plogar lätt.
    Här lyftes sju- och åttaskäriga bruna plogar lätt. FOTO: Kenneth Fransson

    Han hade tidigare en arbetskamrat som jobbade på Lantmännen och servade just Parca-traktorerna på sin tid.

    – Han berättade en del om vad de kunde råka ut för och visst var de inne på verkstaden då och då.

    Just svagheterna på Parcan kan ha varit en bidragande orsak till att Volvo BM som köpte Parca 1970 lade ned hela tillverkningen. Något som många tyckte var mycket synd.

    – Jag skulle verkligen vilja forska mer i historien på just den här Parcan. Skulle även vara kul att veta hur många Parca 714 som finns i livet och även om prototyperna Parca 710 finns kvar någonstans.

    Den här texten har tidigare publicerats i Traktor Power.

    Parca 714

    Tillverkare: ASJ, Svenska Järnvägsverkstäderna.

    Tillverkades: 1965–1970.

    Antal tillverkade: 35.

    Motor: Scania D8-diesel med sex cylindrar.

    Motorstyrka: 155 hästkrafter.

    Växellåda: Sexväxlad ZF.

    Diffspärrar: Diffbroms bak.

    Fördelningslåda/kraftuttag: ASJs egen.

    Styrning: Hydraulisk.

    Däck: 18,4×34 runt om.

    Vikt: 7 ton.

    Höjd: 3,1 meter.

    Längd: 5,0 meter.

    Bredd: 2,5 meter med enkelhjul.

    Vändradie: Cirka 7 meter.

    Historien om Parca

    1955 Det stora företaget ASJ, Svenska Järnvägsverkstäderna, startar en speciell avdelning för vägfordon.

    1959 Arbetet med lastmaskinen Parca HL854 börjar.

    1961 Första HL854:an visas upp.

    1964 Första Parca 710 provas i plöjning i Östergötland. Det är en bakvänd Parca HL854 utan lastare.

    1965 Parca 714 visas överraskande på lantbruksmässan Elmia i Jönköping och nypriset är 80 000 kronor.

    1969 BM Volvo erbjuds ta över ASJs entreprenadverksamhet.

    1970 BM Volvo övertar tillverkningen och lägger ned Parca 714. Företaget håller på med sin 814 och anser inte att Parcan passar in. BM Volvo var bara intresserad av den midjestyrda Parca P16 som blev 1640. Totalt har 35 Parca 714 byggts och försäljningen gick inte speciellt bra och det dök även upp anmärkningar på hållbarheten. Samtidigt bygger Steiger, Wagner, Versatile och John Deere sina första giganter i Nordamerika. Amerikanarna jobbar däremot med midjestyrning. Parcas stora lastare P16 har också midja så ASJ var kapabel att göra en midjesstyrd stordragare vid denna tid.

    För tio år sedan efterlyste Parca 714 och fick in mellan 20 och 25 exemplar men alla gick inte att köra. I dag vårdas de överlevande Parca-traktorerna ömt och fortfarande kan man få se en eller annan stå ute på något fält på sommaren när man kör runt i landet.

    Relaterade artiklar

    Till toppen