Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 17 mars

    Parca i nyskick

    Vilken maskin! Lars hjullastare är en klassiker som nästan är i skick som ny. Hans Parca 1254 har haft ett lugnt arbetsliv och den har bara gått 2 800 timmar.

     – Jag hittade den på en annons i ATL. Jag har lastbil så jag körde upp och hämtade den, säger Lars Åkesson om sin Parca 1254.
    – Jag hittade den på en annons i ATL. Jag har lastbil så jag körde upp och hämtade den, säger Lars Åkesson om sin Parca 1254. FOTO: Joel Sannemalm

    Harlösadagen den 6 juni bjuder alltid på massor av härliga traktorer. Även en och annan gul maskin brukar våga sig dit. Lars Åkesson från Veberöd bara en mil bort brukar köra till Harlösa med sin fina hjullastare, en Parca 1254.

    – Jag köpte den av en man i Västerås. Det är 14 år sedan nu, berättar Lars.

    Maskinen har fått ny färg men det här är ingen sminkad gris inte. Maskinen lever upp till sitt utseende.

    – Jag tror den har gått på flygplatsen Landvetter. De hade sådana till snöslungorna, det var väl i princip vad de användes till. Den har inte gått 3 000 timmar ännu så den har haft ett lugnt liv. Den har gått 2 700 till 2 800 timmar.

    Maskinen är alltså i nästan nyskick.

     Parcan har gått 2 700 till 2 800 timmar – maskinen är nästan i nyskick.
    Parcan har gått 2 700 till 2 800 timmar – maskinen är nästan i nyskick. FOTO: Joel Sannemalm

    – Jag tog av ena bakhjulet vid ett tillfälle och tog bort bromstrumman för att se hur det såg ut. Allt såg helt nytt och fint ut. Nu läcker den lite olja vid toppen så jag ska ta och byta packning.

    Att Lars köpte en 1254:a är av nostalgiska skäl. Han har inte tänkt att slita allt för mycket på maskineriet.

    – Jag köpte den mest för att det var roligt att ha en sådan maskin. Jag är själv född 1963 och min far körde lastbil och när han kom till grustaget så fanns det två stycken där vet jag. En med Volvomotor och en med Scania D11 på 215 hästkrafter. Jag vet att det var krig om att få köra den med Scaniamotorn för den var ju lite rappare. De hade även en midjestyrd 1640 minns jag.

     – Jag tog av ena bakhjulet vid ett tillfälle och tog bort bromstrumman för att se hur det såg ut. Allt såg helt nytt och fint ut, säger Lars Åkesson.
    – Jag tog av ena bakhjulet vid ett tillfälle och tog bort bromstrumman för att se hur det såg ut. Allt såg helt nytt och fint ut, säger Lars Åkesson. FOTO: Joel Sannemalm

    Lars 1254 har en Volvomotor på strax under 200 hästkrafter och trots att det står Parca med stora bokstäver på maskinen är den såld som en Volvo.

    – Detta är en maskin från 1969 eller 1970 så den är från tiden efter Volvo övertog Parca. Det stod BM Volvo LM1254 på den när jag köpte den men jag lät trycka upp nya Parca-dekaler i stället för det är så de ska se ut tycker jag.

    Hjullastaren annonserades ut av den tidigare ägaren då denna tyckte maskinen var i största laget. De skulle sälja och köpa en traktor i stället.

    – Jag hittade den på en annons i ATL. Jag har lastbil så jag körde upp och hämtade den.

     I slutet av 1960-talet köptes ASJ:s entreprenadverksamhet av Volvo. Lars Åkessons 1254 har en Volvomotor på strax under 200 hästkrafter.
    I slutet av 1960-talet köptes ASJ:s entreprenadverksamhet av Volvo. Lars Åkessons 1254 har en Volvomotor på strax under 200 hästkrafter. FOTO: Joel Sannemalm

    Lars hade letat efter just en 1254 ett tag och också varit nära att hitta en tidigare men då hade han inte riktigt hunnit i tid.

    – 654 och 854 är mer vanliga men de är ofta mer använda också. Denna hade inte gått mycket och så har den riktiga tryckluftsbromsar som på lastbilar.

    Hjullastaren var i bra skick vid köpet så Lars har inte behövt ägna tid åt renovering.

    – Jag plockade ner den året efter att jag köpte den och målade om den. Den var ju lite blek.

    Många reservdelar går att få tag i fortfarande genom Swecon.

    – Jag kunde till och med köpa en helt ny instruktionsbok av dem. De fick ju leta på vinden lite men de hade sådana fortfarande, säger Lars.

    Utöver färg och dekaler så har baklamporna setts över på maskinen.

    – Jag har även bytt de röda baklamporna. Det är samma sort som sitter på bussar och även Saab Sonett hade sådana. Det är runda. Jag hittade helt nya som jag satte på för de gamla såg skabbiga ut.

     När han köpte den stod det BM Volvo LM1254 på hjullastaren, men Lars Åkesson lät trycka upp nya Parca-dekaler i stället för att få till den rätta looken.
    När han köpte den stod det BM Volvo LM1254 på hjullastaren, men Lars Åkesson lät trycka upp nya Parca-dekaler i stället för att få till den rätta looken. FOTO: Joel Sannemalm

    Lars 1254:a är utrustad med Parcas egna hydrauliska snabbfäste till skopan.

    – Jag har både original jordskopa och snöskopa till den.

    Eftersom Lars äger maskinen främst ur samlarsyfte så används den inte i någon större utsträckning.

    – Jag brukar köra till Harlösa med den på Harlösadagen och så kan det bli lite snöskottning på gården ibland, säger Lars.

    Parca-maskinerna tillverkades av ASJ i Arlöv. Det var i början av 1960-talet som all tillverkning av entreprenadmaskiner flyttades från ASJ:s fabrik i Linköping till fabriken i Arlöv där man tidigare främst tillverkat järnvägsvagnar.

     Lars 1254:a är utrustad med Parcas egna hydrauliska snabbfäste till skopan och han har både original jordskopa och snöskopa till den.
    Lars 1254:a är utrustad med Parcas egna hydrauliska snabbfäste till skopan och han har både original jordskopa och snöskopa till den. FOTO: Joel Sannemalm

    Den första lastmaskinen som byggdes i Arlöv var Parca 854 men även tillverkningen av dumperkärror flyttades dit. Först var konstruktionsavdelningen kvar i Linköping men mer och mer av denna kom att flyttas över. Parcas jordbrukstraktor och de ramstyrda lastmaskinerna Parca 10 och Parca 16 togs fram av konstruktionskontoret i Arlöv.

    I slutet av 1960-talet köptes ASJ:s entreprenadverksamhet av Volvo.

    I skriften Moment, tidskrift om Bolinder-Munktells industrimaskiner, tredje numret 1969 ägnas flera sidor åt förvärvet. Bland annat beskrivs att tillverkningen fortsatte närmare ett år i Arlöv innan den var helt överförd till BM-Arvikaverken. I Arvika utökades monteringsverkstaden med 3 200 kvadratmeter för att rymma två nya monteringslinjer. Investeringar på omkring tre miljoner kronor. Baklastarmodellerna LM218, 620 och 640 fortsatte som tidigare att monteras av Bröderna Lundbergs i Skellefteå som inte berördes av avtalet med ASJ. Även om Parca-produktionen flyttades över till Arvika succesivt tog Volvo över serviceavtalen direkt vid övertagandet. Det innebar att Parcaägarna då fick BMs serviceorganisation till förfogande. Det innebar år 1969, 125 verkstäder, 300 servicebilar och sammanlagt över 1 200 mekaniker.

     År 1969 fanns 125 verkstäder, 300 servicebilar och sammanlagt över 1 200 mekaniker som servade Parcor.
    År 1969 fanns 125 verkstäder, 300 servicebilar och sammanlagt över 1 200 mekaniker som servade Parcor. FOTO: Joel Sannemalm

    Svensk klassiker

    Parca 1254

    Årsmodell (detta ex): 1970.

    Tillverkningsår: 1967–1972.

    Tillverkningsnummer: 274.

    Motor: Volvo D100B, sexcylindrig diesel.

    Motorvolym: 9,6 liter.

    Motoreffekt: 200 hästkrafter.

    Varv: 2 200 varv per minut.

    Tipplast: 8,3 ton.

    Arbetslast: 4,1 ton (även i full sväng).

    Tömningshöjd: 2,96 meter.

    Skopans volym: 2,4 kubikmeter.

    Antal drivhjul: 4.

    Bromsar: Tvåkrets tryckluftsbromsar.

    Växellåda: Momentomvandlare och hydrauliskt manövrerad planetväxellåda, 3 fram/3 back.

    Däck: 18.00×25/16.

    Vikt: 13 800 kilo.

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen