Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 12 november

    Borttagen vägren skapar oro: ”Det är vansinne”

    I det lantbrukstäta området kring Söderhamn i Gävleborgs län är många missnöjda över ombyggnationen av väg 50 som innebär fem meter smalare väg.

    – Det är vansinne! Detta är en jordbrukarbygd och alla vi som bor här är emot det, säger Annika Lövgren som nyligen var med om en olycka när hennes djurtransport med dikor välte.

     ”Det blir helt stopp när jag gör en vänstersväng - man får bara hoppas att det inte är någon långtradarchaufför som sitter och sover för jag har ingen chans att ställa mig vid sidan”, säger Sven-Ulrich Ohlsson.
    ”Det blir helt stopp när jag gör en vänstersväng - man får bara hoppas att det inte är någon långtradarchaufför som sitter och sover för jag har ingen chans att ställa mig vid sidan”, säger Sven-Ulrich Ohlsson. FOTO: Sven-Ulrich Ohlsson

    En borttagen vägren på väg 50 mellan Glössbo-Söderhamn har lett till ett utbrett missnöje bland lantbrukare i området. Två lantbrukare som ATL pratat med vittnar om stress och oro över vägen som nu är nio meter bred där den tidigare varit drygt 14 meter.

    – Jag och mina kollegor känner rädsla varje gång vi kör på den smalare vägen med våra stora lass, säger nötköttsproducenten Sven-Ulrich Ohlsson, som driver Norrbacken Lantbruk.

     Sven-Ulrich Ohlsson.
    Sven-Ulrich Ohlsson. FOTO: Cina Olsson

    Han är även vice ordförande på LRF:s lokalavdelning i Söderhamn där de jobbat via både politiken och massmedia för att envist försöka övertyga Trafikverket om att en smalare väg är fel väg att gå.

    – Vi förde dialog med Trafikverket utan att lyckas. Följden har blivit att vi får vingla på nio meter med våra fordon, de bygger enligt sin handbok – så är det bara.

    Trafikverket: Säkrare väg

    Trafikverket däremot menar att vägen är säkrare nu, hastigheten sänks även från 90 till 80 km/h.

    – Det är den standard man använder runt om i Sverige i dag. När man har bredare vägar inbjuds det till högre hastigheter, då kan olyckorna bli mer allvarliga, säger Jan Enbom på Trafikverket.

     Jan Enbom, projektledare för ombyggnationen av väg 50 på Trafikverket.
    Jan Enbom, projektledare för ombyggnationen av väg 50 på Trafikverket. FOTO: Trafikverket

    Han är som projektledare för ombyggnationen väl medveten om att det finns ett utbrett missnöje bland lantbrukare längst vägen.

    – Det är svårt att lyckas med en lösning som blir hundra procent bra för alla parter. Men för den stora huvuddelen så blir detta en säkrare väg.

    Olyckan var framme

    Nyligen välte en djurtransport med dikor på vägen och båda körfälten stängdes av. Inga djur eller människor kom till skada men ägaren Annika Lövgren berättar att hon känner sig rädd varje gång hon ska ut på vägen.

    – Vi har sagt hela tiden att det kommer bli katastrof, jag förstår inte vem som skulle tycka att detta är bra? När vi hade vägrenen kunde vi köra till sidan, nu har man ingenstans att ta vägen, säger hon och fortsätter:

    – Det kom en ambulans i uttryckning i samband med olyckan men det fanns ju knappt någon plats att ta sig förbi.

     Annika Lövgrens djurtransport välte på väg 50.
    Annika Lövgrens djurtransport välte på väg 50. FOTO: Privat

    Jan Enbom på Trafikverket berättar att vägrenen som fanns förut varit sönderkörd med dålig bärighet. Han menar också att framkomligheten inte är något problem.

    – Dialog har förts med blåljus innan och det har inte framkommit några synpunkter på framkomlighet på den här vägen.

    Välj alternativa vägar

    Sven-Ulrich Ohlsson på LRF har själv räknat ut att det är ungefär 75 lantbrukare längst vägen som berörs.

    – Vi har hela tiden haft med oss den stora risken att det ska hända olyckor, vilket var precis vad som hände med Annika. Som tur var gick det bra men jag går hela tiden och väntar på att något mer ska hända.

    När Jan Enbom på Trafikverket får frågan om vad oroliga lantbrukare bör göra menar han att de, om möjligt, ska använda alternativa vägar.

    – Annars kan de som kör långsamtgående fordon köra in i parkeringsfickor eller bussfickor för att släppa förbi annan trafik, säger han.

    Så förändras väg 50

     En del av ombyggnationen sker på väg 50 mellan Glössbo-Söderhamn.
    En del av ombyggnationen sker på väg 50 mellan Glössbo-Söderhamn. FOTO: Trafikverket

    Byggtid: 2018-2020. De sista åtgärderna planeras genomföras under december.

    Vad: Omfattande trafiksäkerhetsåtgärder på väg 50 mellan Glössbo-Söderhamn enligt nybyggnadsstandard. Vägrenarna justeras på vissa sträckor och bredden varierar.

    Innan åtgärd var cirka 15,5 km 14 m bred och ca 4,5 km var 9 m bred.

    Efter åtgärd är cirka 3,5 km 14 m bred och 16,5 km 9 m bred.

    Förväntad effekt: Bättre transportkvalitet och ett ökat kollektivt resande. Bland annat genomförs upprustning av 53 busshållplatser samt ny gångyta till/från busshållplatserna.

    Varför: Vägen var spårig vilket har resulterat i försämrad transportkvalitet och ökad risk för vattenplaning. Vägrenarna var sönderkörda med dålig bärighet.

    Hastigheten är i dag 90 km/h men kommer att sänkas till 80 km/h efter åtgärderna.

    Källa: Trafikverket

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen