Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 8 augusti 2017

    Okänd Boxer med dubbelt driv

    Den fyrhjulsdrivna Boxern visades på en lantbruksmässa i Jönköping 1959. Marknaden nappade inte och traktorn med tillverkningsnummer 1002 föll i glömska. Nu skapar den rubriker igen.

     Boxer med fyrhjulsdrift. Detta exemplar tros vara den traktor som presenterades på RiLa mässan i Jönköping 1959. Tillverkningsnummer 1002.
    Boxer med fyrhjulsdrift. Detta exemplar tros vara den traktor som presenterades på RiLa mässan i Jönköping 1959. Tillverkningsnummer 1002. FOTO: Niklas Larsson

    Benny Andersson i skånska Ängelholm blev ägare till en unik traktor när han av en slump fick veta att det fanns en ovanlig Boxer hos en kollega på jobbet. Från början ville Benny bara ha en lastare.

    – Vi satt och pratade och då sa jag att jag behövde en lastare till min Boxer. Då sa min kollega att han ville sälja en, men att jag skulle få köpa hela traktorn. Jag sa att jag inte ville ha den, men kollegan sa att traktorn är fyrhjulsdriven, berättar Benny.

     Differentialklumpen under framaxeln stjäl en del av markfrigången men det märks när fyrhjulsdriften är inkopplad. Traktorn drar bättre.
    Differentialklumpen under framaxeln stjäl en del av markfrigången men det märks när fyrhjulsdriften är inkopplad. Traktorn drar bättre. FOTO: Niklas Larsson

    Svårt att tro

    Det väckte intresse även om han hade svårt att tro på kollegans ord om det kunde finnas en Boxer med fyrhjulsdrift.

    – Det var någonting som lockade så jag kollade upp det med min farbror och han sa att det har funnits en prototyp.

    Benny bestämde sig för att titta på traktorn, mest för lastarens skull. När han fick se traktorn blev tvekan kort och han köpte den direkt.

     Benny Andersson köpte traktorn av en kollega.
    Benny Andersson köpte traktorn av en kollega. FOTO: Niklas Larsson

    Hur är det att ha en Boxer med fyrhjulsdrift?

    – Det är jättebra, jag kör inte så mycket med den av naturliga skäl. Det blir mest att man är på evenemang så det blir inte så många timmar om året men det är jättekul för den har ju blivit uppmärksammad. Det är ju svensk historia, det är alltid kul när den kan bevaras i Sverige och att det finns ett intresse kring svensk traktorhistoria.

    Renoverade med familjen

    Med hjälp av intresserade familjemedlemmar gjordes en renovering i verkstaden. Att traktorn är unik kan det låga tillverkningsnumret, 1002, vara garant för.

    – Historien säger att när man presenterade Boxern så gjorde man en med fyrhjulsdrift och en utan. Så jag är ganska säker på att detta är originalet, förklarar Benny.

     Kraften till framaxeln tas ut från kraftuttaget. Remmar överförde kraften från början men nu är det kugghjul innanför locken.
    Kraften till framaxeln tas ut från kraftuttaget. Remmar överförde kraften från början men nu är det kugghjul innanför locken. FOTO: Niklas Larsson

    Det var firman Örebro Bil & Traktor som monterade utrustningen när Boxern var ny och pristillägget för att få fyrhjulsdrift var 7 000 kronor. I standardutförande kostade Boxern 17 950 kronor. Kraften till Boxerns fyrhjulsdrift tog man ut genom att använda det drivhjulsberoende kraftuttaget och så byggde man ett system med remmar.

    Dessa överförde kraften till framaxeln via en lång kardanaxel som gick under hela traktorn. Som framaxel använde man en axel från en GMC lastbil. Med tiden har remmarna bytts ut och ersatts med kugghjul. Fyrhjulsdriftens tillkoppling görs med en spak och när den är frånslagen kan traktorns kraftuttag användas på samma sätt som med en tvåhjulsdriven Boxer.

     Med den långa spaken kopplas fyrhjulsdriften in eller ur. När den är urkopplad kan kraftuttaget användas som på en vanlig tvåhjulsdriven Boxer.
    Med den långa spaken kopplas fyrhjulsdriften in eller ur. När den är urkopplad kan kraftuttaget användas som på en vanlig tvåhjulsdriven Boxer. FOTO: Niklas Larsson

    Blev ingen succé

    Den 18 mars 1959 lanserades BM 350 Boxer. Jordbruksminister Gösta Netzén fick uppleva nyheten tillsammans med Volvos chef Gunnar Engellau. Den 12 maj rullade den första serietillverkade Boxern ut från fabriken i Eskilstuna och bara några veckor senare visades Boxern på lantbruksmässan RiLa i Jönköping. Där visades också den fyrhjulsdrivna Boxern vilket borde ha skapat stor uppmärksamhet men marknadens jubel uteblev. Anledningen var antagligen den stora merkostnaden. Tiden var inte mogen och kanske inte tekniken heller.

     Framaxeln kom från en GMC lastbil och kardanaxeln till driften går under hela traktorn.
    Framaxeln kom från en GMC lastbil och kardanaxeln till driften går under hela traktorn. FOTO: Niklas Larsson

    Idén med att göra Boxern fyrhjulsdriven togs ändå upp av den norska firman Moelven. I Norge användes traktorerna på den norska järnvägen. Boxern blev där en entreprenadmaskin med snöslunga, frontlastare eller grävmaskin. Framaxeln kom från Ford och man tror att det gjordes omkring 30 stycken BM 350 med fyrhjulsdrift i Norge.

    På den franska lantbruksmässan Sima 1967 presenterades en hydrostatisk framhjulsdrift med en hydraulmotor som drivkälla. Hydraulmotorn var monterad direkt bakom differentialklumpen på framaxeln. Tidningen Lantmannen rapporterade om nyheten.

    LÄS MER: Urstarka prototypen Lisa drar igenVIDEO: Wapnö: ”Den fossila dieseln ska försvinna hos oss”

    Fakta BM 350 Boxer (standard)

    Motor: 1113 TR

    Cylinderantal: 3

    Cylindervolym: 3,78 liter

    Effekt vid 1800 v/min: 56 hk

    Max vridmoment vid 1100 v/min: 24,5 kpm

    Transmission: 10 växlar framåt, två bakåt

    Hydraulisk lyft: Terra Trol, lyftkraft 1 300 kilo

    Vikt: 2370 kilo

    Hjulutrusning

    Fram: 7.50 – 18

    Bak: 12.4/11-38

    350 med 4WD:

    Framhjul 8.25-20

    Relaterade artiklar

    Till toppen