Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 6 november

    Ökad vinst för Scandi Standard

    Kycklingproducenten Scandi Standard redovisar ett vinst- och försäljningslyft för tredje kvartalet. Bakom den positiva rapporten ligger bland annat högre priser och ökad omsättning.

    FOTO: Magnus Sandberg/Aftonbladet/TT

    Försäljningen i Scandi Standard, där bland andra varumärket Kronfågel ingår, ökade med 12 procent under tredje kvartalet. Omsättningen landade på 2 541 miljoner kronor jämfört med 2 263 miljoner kronor motsvarande period i fjol. Det justerade rörelseresultatet uppgick till 125 miljoner kronor (102) motsvarande en marginal på 4,9 procent (4,5).

    Koncernen konstaterar att efterfrågan utvecklats starkt på alla hemmarknader.

    Prishöjningar och försäljningstillväxt

    Bakom försäljningstillväxten ligger ”en blandning av marknadstillväxt, ökade marknadsandelar och ett mer fördelaktigt produktutbud som ger högre försäljningsvärde”, heter det i rapporten.

    ”Försäljningstillväxten har påverkats positivt av de prishöjningar som genomförts som kompensation för högre råvarupriser, men även försäljningstillväxten är betydligt högre än vår historiska tillväxttakt på omkring 6–7 procent per år”, skriver Leif Bergvall Hansen, vd och koncernchef i Scandi Standard i en kommentar.

    Fördelskampanj vinnande koncept

    Starkast tillväxt noteras inom produktkategorin Ready-to-eat, som ökade med 31 procent och inom kylda varor, som ökade med 13 procent. Kategorin frysta varor minskade samtidigt med 9 procent och exporten växer fortsatt långsammare än de mer lönsamma produktkategorierna.

    Kronfågels omdiskuterade kampanj, där miljönyttan med kycklingkött framhålls på bekostnad av rött kött, nämns inte specifikt i rapporten men Leif Bergvall Hansen skriver att ”vi lägger större vikt vid att kommunicera fördelarna med kycklingprodukter”.

    ”Våra kampanjer har bland annat lyft fram kycklingens hållbara fördelar vilket har tagits emot väl av våra kunder och vi ser den ökade medvetenheten om de hållbarhetsmässiga fördelarna med kyckling som en positiv drivkraft för vår försäljning”, skriver han.

    Relaterade artiklar

    Till toppen