Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 15 november

    Sverige snart en liten marknad för Oatly

    Landskrona

    Oatly är inne i en extremt expansiv period och efterfrågan på produkterna är långt större än kapaciteten. I år har man öppnat de två första anläggningarna utomlands och fler är på gång.

    – Det är smärtsamt att inte kunna leverera som vi borde, säger Fredrik Gustavsson på Oatly.

     Kapaciteten vid anläggningen i Landskrona håller på att byggas ut. Samtidigt har i år nya anläggningar öppnats i Nederländerna och USA.
    Kapaciteten vid anläggningen i Landskrona håller på att byggas ut. Samtidigt har i år nya anläggningar öppnats i Nederländerna och USA. FOTO: Hans Dahlgren

    Vid Oatlys svenska produktionsanläggning i Landskrona byggs det för fullt. Sedan starten 2006 har anläggningen byggts ut i flera steg.

    – I år siktar vi på att producera drygt 90 miljoner liter. Det är ungefär tio gånger mer än när vi började här, säger Fredrik Gustavsson, produktionschef för Europamarknaden.

    Fördubblad kapacitet

    Just nu pågår också arbetet med ett nytt miljötillstånd för anläggningen, som ska fördubbla den tillåtna kapaciteten till 200 miljoner liter per år. Det finns oanvända ytor i anläggningen som ska fyllas med produktionsutrustning.

    Flaskhalsen är just nu fyllningskapaciteten, därför går en del av det producerade i väg till andra företag som sköter paketeringen.

    För att möta efterfrågan expanderar Oatly på flera håll i världen. Nyligen öppnade man en ny anläggning med två linjer i Nederländerna.

    – Den har lika stor kapacitet som den här i Landskrona, med möjlighet att växa.

     Fredrik Gustavsson, Oatlys produktionschef i Europa.
    Fredrik Gustavsson, Oatlys produktionschef i Europa. FOTO: Fredrik Nilsson, Oatly

    Men det kommer sannolikt inte att räcka för att tillgodose efterfrågan i Europa.

    – Vi har marknader i dag som vill ha våra produkter men som vi tackar nej till. Så vi tittar på ytterligare en anläggning i Europa. Efter hand som vi växer kommer marknader som Tyskland och Storbritannien att bli mycket större än Sverige, för att det bor fler där, säger Fredrik Gustavsson.

    Bygger i Asien

    För den asiatiska marknaden byggs en anläggning i Singapore som är planerad att tas i bruk om drygt ett år.

    Oatlys stora succé utomlands är Barista edition, som i Sverige heter Ikaffe. Inte minst i USA har den slagit rejält och i våras öppnades Oatlys första anläggning utomlands, i New Jersey.

    – Sedan bygger vi en anläggning på andra sidan USA i Utah, för att förse människorna på västkusten med produkter.

    ”Säger nej”

    Oatly har också licenstillverkare som kan mildra bristen lite, men de tillverkar enligt Fredrik Gustavsson bara en enklare havrebas.

    Förutom sina egna produkter tillverkar Oatly också en del åt andra, bland annat Ica, som sedan säljer det under sina egna varumärken. Den höga efterfrågan gör att beställningar måste prioriteras.

    – Vi prioriterar befintliga marknader och befintliga kunder och säger nej så mycket vi kan till dem som kommer utöver det.

    Relaterade artiklar

    Till toppen