Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 22 mars

    Nytt samarbete satte fart på försäljningen

    Rekoringar är ett bra sätt att lyfta närproducerade livsmedel men tar mycket tid för lantbrukaren, menar Bengt Persson på Ebbatorps Fågel. Han säljer i stället en tredjedel av gårdens kycklingar via matkasseföretaget Mylla Mat.

     Christel och Bengt Persson driver Ebbatorps Fågel.
    Christel och Bengt Persson driver Ebbatorps Fågel. FOTO: Maria Dahlquist

    Bengt Persson äger och driver Ebbatorps Fågel i Södra Munkarp tillsammans med sin fru Christel sedan början av 1990-talet. De driver en ekologisk kycklingproduktion i liten skala, med som mest 1 650 kycklingar i stallet.

    – Vi har tre åldersgrupper kycklingar och sätter in 450-550 individer i var omgång. Vi har hela kedjan. Vi köper in från kläckeriet, håller fågeln i åtta-nio veckor och sedan slaktar vi själva. Då väger till exempel tupparna 3-3,5 kilo, säger Bengt Persson.

    Ebbatorps Fågel säljer 40-45 kycklingar i veckan i den egna gårdsbutiken och ett mindre antal fåglar till lokala livsmedelsbutiker i Eslöv och Höör.

    Verksamheten startade i början av 1990-talet på hobbybasis med 25 kycklingar, 2004 byggdes slakteriet och 2005 tillkom en gårdsbutik. I dag är den bara öppen på lördagar och efter överenskommelse.

    Efterfrågan ökar

    Samarbetet med Mylla Mat, som tar in lokala produkter, packar och levererar matkassar direkt till konsument, började 2019. Sedan dess har efterfrågan ökat stadigt.

    – Hur mycket de beställer beror på vad de har i matkassen och det varierar från vecka till vecka. När det är som mest rör det sig om 60-70 kycklingar på en vecka. Mylla vill öka, men vi har sagt att vi inte hinner producera mer. Ibland är det så att vi knappt hinner med nu när det är riktigt stora beställningar, säger Bengt Persson.

    Påtagligt tillskott i försäljningen

    Ebbatorps Fågel får veckans beställning från Mylla Mat på söndagskvällarna. På måndagarna hämtar Bengt och Christel Persson in kycklingarna och slaktar. På tisdag styckar och paketerar de veckans leverans och tidigt onsdag morgon kommer kylbilen och hämtar kycklingen. På Mylla Mat packas sedan matkassen och levereras till kund på torsdagen.

    Prismässigt ligger leveransen till Mylla Mat 10 procent under vad Ebbatorps Fågel tar i gårdsbutiken, uppger Bengt Persson. Men den försäljningsökning som avtalet innebär gör att det är värt det, menar han.

     ”Det viktigaste i verksamheten är att djuren alltid har det bra”, säger Bengt Persson.
    ”Det viktigaste i verksamheten är att djuren alltid har det bra”, säger Bengt Persson. FOTO: Privat

    I dag står leveranserna till Mylla Mat för 35 procent av gårdens totala produktion.

    – Mylla är ett påtagligt tillskott i försäljningen. Det har också blivit en ökning av folk från Malmö som kommer ut till gårdsbutiken efter att ha hört talas om oss via matkassarna, säger Bengt Persson.

    Rekoringar är för tidskrävande

    Han har även fått förfrågan om att sälja via rekoringen i Höör/Hörby, men tackat nej till att vara med eftersom det tar mycket tid i anspråk.

    – Du ska köra till de där utlämningsställena och vänta på att kunderna ska komma. Sedan ska du köra till nästa torg och vänta. Vi har inte den tiden, men inte heller så stor produktion att vi behöver göra det, säger Bengt Persson.

    Han tycker samtidigt att rekoringarna är ett bra initiativ, inte minst för att folk har fått upp ögonen för alla de fina närproducerade råvaror som finns i området.

    Ebbatorps Fågel har tidigare även haft produktion av gås och anka.

    – Det blev så mycket att göra med kycklingarna att vi fick lägga ned de andra fåglarna. I stället köper vi själva in gås, anka och kalkon till Mårten och jul och säljer i gårdsbutiken, säger Bengt Persson.

    LÄS MER: Nytt matkasseföretag vill spara tid för bonden

    FAKTA: Ebbatorps Fågel

    Bolagsform: Enskild firma

    Ägare: Christel Persson

    Verksamhet: Kycklingproduktion med cirka 5 000 kycklingar per år. Gårdsbutik där det förutom den egna kycklingen säljs ägg från Långhults gård, rapsolja från Vismarlövsgården, honung från Lillgården och kryddor från Österlenkyddor.

    Antal anställda: –

    Omsättning: 980 000 kronor 2019. Siffrorna för 2020 är inte klara, men beräknas landa på 1,1–1,2 miljoner kronor.

    Vinstmarginal: 30 procent.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen