Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 23 november 2020

    Nytt rapporteringskrav för farligt avfall

    Onödigt byråkratiskt för många lantbruksföretag. Så tycker miljörådgivare om nya krav på digital rapportering av farligt avfall.

     Mjölkproducent Peter Svensson och miljörådgivare Lena Persson tycker att de nya kraven på digital rapportering om farligt avfall innebär onödigt merarbete för lantbrukare som redan är tyngda av mycket rapporteringskrav.
    Mjölkproducent Peter Svensson och miljörådgivare Lena Persson tycker att de nya kraven på digital rapportering om farligt avfall innebär onödigt merarbete för lantbrukare som redan är tyngda av mycket rapporteringskrav. FOTO: Privat

    Från och med den 1 november ska allt farligt avfall rapporteras till ett nytt digitalt avfallsregister på Naturvårdsverket. Detta gäller verksamheter där farligt avfall uppstår och innebär att exempelvis en lantbrukare som själv lämnar farligt avfall på en avfallsstation måste registrera det digitalt inom två arbetsdagar. Hushållningssällskapets olika regionala verksamheter har hjälpts åt för att informera lantbrukare om de nya kraven, berättar miljörådgivare Lena Persson.

    – Men många känner troligen inte till det än, säger hon.

    Tillsammans med de andra miljörådgivarna på Hushållningssällskapet i Kalmar, Kronoberg och Blekinge är hon kritisk till att det innebär ytterligare ett krav på lantbruksföretag som redan har mycket rapporteringsskyldigheter. Många lantbruk producerar relativt lite farligt avfall, mindre än 100 liter eller 100 kilo farligt avfall per år och hör därmed till gruppen som kan anmäla detta hos länsstyrelsen var femte år. Farligt avfall på ett lantbruk är exempelvis kasserade lysrör, batterier eller elektriska produkter som varmvattenberedare. Som företagare har man krav på att dokumentera bland annat mängd och datum när man transporterar företagets farliga avfall själv. Uppgifterna måste sparas i tre år och kan kontrolleras av tillsynsmyndighet. Detta gäller fortsatt.

    – Vi känner att det blir onödigt byråkratiskt att även rapportera digitalt för de lantbruk med mindre mängder farligt avfall som ändå redan har anteckningsskyldigheter, säger hon.

    ”Digitalt mer omständigt”

    Peter Svensson som bedriver mjölkproduktion och maskinstationsverksamhet i Blekinge håller med om detta.

    – Det blir mer omständigt när man måste rapportera digitalt vilket kostar både tid och pengar, säger han.

    När ett avfallsbolag nyligen hämtade spillolja från hans verksamhet gjorde företaget den digitala rapporteringen men då mot en avgift, tillägger han. Rapporteringskravet bygger på bördan av allt pappersarbete och alla kontroller på lantbruket, tycker han.

    Kravet är en del av EU:s revidering av avfallslagstiftningen där viktiga mål är att minska avfallsmängderna och öka återvinningen. Utan ett digitalt avfallsregister riskerade Sverige att få omfattande sanktionsavgifter från EU, berättar David Carlsson, handläggare på Naturvårdsverkets avfallsenhet. Eftersom företagen redan har en anteckningsskyldighet är det inte så mycket extra jobb att lägga in det digitalt, tycker han.

    – Det är ett väldigt enkelt formulär så det tar inte många minuter att fylla i, säger David Carlsson.

    Om det går att göra undantag för vissa grupper är inte upp till Naturvårdsverket att bestämma utan ligger på lagstiftande nivå, påpekar han. Från den 1 januari 2022 kan miljösanktionsavgifter dömas ut för försenad digital rapportering.

    Fakta: Nya kravet

    Från och med den 1 november ska allt farligt avfall rapporteras till ett nytt digitalt avfallsregister på Naturvårdsverkets webbsida.

    Detta gäller alla verksamheter där farligt avfall uppstår.

    Farligt avfall kan exempelvis vara spillolja, uttjänta batterier, kasserade lysrör eller andra elektroniska produkter.

    En företagare som själv lämnar det farligt avfallet på en avfallsstation måste registrera det digitalt inom två arbetsdagar.

    Företagare har sedan tidigare en anteckningsskyldighet när man transporterar företagets farliga avfall själv.

    Uppgifterna måste sparas i tre år och kan kontrolleras av tillsynsmyndighet. Detta gäller fortsatt.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen