Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 22 mars

    Nytt matkasseföretag vill spara tid för bonden

    Företaget Mylla Mat vill vara länken mellan lantbrukare och konsument. Hittills är ett 50-tal leverantörer anslutna och målet är att bli ännu fler.

     Jens Thulin och Rikard Sandahl driver Mylla Mat.
    Jens Thulin och Rikard Sandahl driver Mylla Mat. FOTO: Mylla Mat

    Tjänsten är i praktiken en marknadsplats för producenter som lantbrukare, slakterier, bagerier och mathantverkare som är för små för att starta egen e-handel. I dag levererar Mylla Mat till kunder i Malmö och Lund – målet är att täcka hela Skåne till påsk.

    – Det finns en stor efterfrågan på lokalproducerade råvaror och många duktiga producenter, men det saknas en arena i dag. Det är det tomrummet vi vill fylla med den här lösningen, säger Jens Thulin, som är delägare i Mylla Mat och själv lantbrukare på Vismarlövsgården i Svedala.

    Vill ge bonden kredd

    Kunderna beställer en färdig ”gårdskasse” online som kan kompletteras med extra varor som kött, fisk eller grönsaker hos Mylla. Beställningen går sedan vidare till respektive producent. Antingen levererar lantbrukaren själv sina råvaror till Mylla i Malmö eller så kommer en kylbil ut och hämtar varorna direkt på gården eller slakteriet.

    Mylla packar kassarna som senare hämtas upp vid ett utlämningsställe eller levereras direkt hem till kunden. Med kassen kommer också ett brev som berättar om vilka gårdar som levererat mat denna vecka.

    På Myllas hemsida finns även en presentation av de leverantörer som deltar.

    – Jag tycker att det saknats en aktör som sätter producenten i fokus och nu vill vi ge bonden kredd för det du gör, säger Jens Thulin.

    Paketerar allt i en tjänst

    Tanken är att företaget ska spara in tid åt lantbrukaren och vara en modernare lösning för försäljning och distribution än till exempel rekoringar eller bondens marknad.

    Jens Thulin menar att lantbrukare rent generellt är för dåliga på att ta betalt för sin tid.

    – Tanken med rekoringar är i grunden bra, men det är för omständligt: det är många transaktioner till en och samma rekoring och utlämningen sker i ett tidsfönster som alla måste passa. I Mylla paketerar vi allt i en tjänst, säger han.

    Mylla startade så smått 2019, kom i gång 2020 och nådde en omsättning på 3,5 miljoner kronor med 8 000 matkassar levererade. I år är prognosen en omsättning på 10-12 miljoner kronor vilket skulle betyda minst 25 000 matkassar.

    LÄS MER: Nytt samarbete satte fart på försäljningen

    Fakta: Mylla Mat

    Bolagsform: Aktiebolag

    Verksamhet: E-handelsbolag för lokala råvaror

    Ägare: Rickard Sandahl, Jens Thulin

    Omsättning 2019: 3,5 miljoner kronor

    Resultat: -200 000 kronor

    Antal anställda: 5

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen