Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 27 november 2020

    Nya krav kan bli dödsstöten för mackar på landsbygden

    Från och med 1 juli 2022 skärps regler kring förvaring av drivmedel och alla rörledningar måste säkras mot rostangrepp. Notan riskerar att försätta många mindre mackar på glesbygden i konkurs, skriver Dagens Nyheter.

     Arkivbild.
    Arkivbild. FOTO: Henrik Isaksson/TT

    Det är Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som skärper säkerhetskraven. Drivmedelsstationer måste uppgradera eller byta ut befintliga rör för att innehållet inte ska riskera att läcka ut.

    Många av de stora kedjorna har redan genomfört arbetet eller avsatt pengar för det men för de mindre mackarna ser läget annorlunda ut.

    – Det här kan bli en mackdöd i glesbygden av stor magnitud, säger Robert Dimmlich, vd på Svensk Bensinhandel, till Dagens Nyheter.

    Han säger att det rör sig om cirka 500 drivmedelsstationer som inte kommer att kunna leva upp till MSB:s krav.

    I de fall då avstånden till närmsta alternativ blir riktigt långa kan det få stora konsekvenser så som avfolkning, menar Svensk Bensinhandel – något MSB inte kan ta hänsyn till.

    – Vi är satta att hålla risken för brand och explosion så låg som möjligt när man hanterar de här varorna, då finns det inte ställt i utsikt att det ska få lov att hanteras mer riskabelt i en liten mack på landsbygden än vad det görs någon annanstans, säger Ingela Hellberg, handläggare på MSB.

    LÄS ÄVEN: Drivmedel från skog och åker behövsLÄS OCKSÅ: Framtiden ljus för pressad gödselgas

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen