Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 20 november

    Nya Facebook-regler drabbar äggproducenter

    Facebook har sedan i höstas stoppat alla annonser för försäljning av djur. Det drabbar även producenter av ägg och lammskinn, som fått sina annonser nedplockade.

    – Det gör att många kunder inte längre hittar oss, säger äggproducenten Jan-Olov Johansson.

     Jan-Olov Johansson och hans son Oskar.
    Jan-Olov Johansson och hans son Oskar. FOTO: Privat och Fredrik Stork

    De nya reglerna gäller Facebooks annonsforum Marketplace, som inte längre tillåter försäljning av djur, delar av djur eller och fjädrar. För Jan-Olov Johansson, med 200 värphöns, betyder det att en viktig försäljningskanal nu stängts.

    – Jag har tidigare sålt 20–30 procent av äggen via Marketplace och resten via rekoringar och kontakter. Stängningen på Marketplace innebär mer jobb för mig och att jag får åka på en rekoring extra. Jag blir fortfarande av med äggen, men det har blivit mycket krångligare, säger han.

    Han har försökt överklaga beslutet hos Facebook, men resultatet har bara blivit att samma besked kommit tillbaka efter några dagar.

     Att sälja ägg via Facebooks annonsforum Marketplace är inte längre tillåtet. Äggproducenten Jan-Olov Johanssons annonser har blockerats.
    Att sälja ägg via Facebooks annonsforum Marketplace är inte längre tillåtet. Äggproducenten Jan-Olov Johanssons annonser har blockerats. FOTO: Skärmdumpar Facebook Marketplace

    Jan-Olov Johansson har även väckt frågan i Facebookgruppen Lantbrukaren, där andra medlemmar vittnar om samma sak. Till exempel har annonser för gödsel och lammskinn också blivit stoppade med samma motivering.

    – Nu har vi ett företag som blivit så dominerande att de knappast har någon konkurrens att tala om. Har de i det läget rätt att stoppa annonser för produkter som är helt lagliga i övrigt? Borde inte lagstiftningen gå in och styra upp? frågar Jan-Olov Johansson.

    Rekoringar verkar klara sig

    Han varnar för att annonsförbudet också kan komma att drabba rekoringarna. En rundringning ATL gjort bland de största rekoringarna tyder dock inte på att producenter har drabbats av blockerade annonser.

    – Det här är inget vi har märkt av i vår rekogrupp. Det är inte tillåtet att sälja levande djur i vår grupp, men vi har inte tolkat det som att ägg är levande djur, säger Carina Gunnarsson, administratör för rekoringen Uppsala.

    Om Facebook skulle börja stoppa annonser för animalieprodukter på rekoringarna skulle det i princip bara bli grönsakerna kvar, menar hon.

    – Då blir det kanske till att hitta någon annan försäljningskanal än Facebook, men det är ingenting vi pratat om i gruppen.

    Enligt Camilla Nordsted, kommunikationskonsult för Facebook i Norden, tillåts jordbruksföretag ha en närvaro och marknadsföra sig själva och sina produkter på sina egna Facebooksidor. Det kan tolkas som grönt ljus för rekoringarna.

    När det gäller Marketplace ser det tyvärr tuffare ut för Jan-Olov Johansson och andra äggproducenter.

    ”Vi är dock en global plattform och vi tar säkerheten mycket seriöst så att vi inte tillåter försäljning av levande djur eller produkter som rått kött, djurhud och ägg på Marketplace eftersom vi inte kan garantera djurens välbefinnande eller garantera att dessa produkter är säkra”, skriver Camilla Nordsted i ett mejl till ATL.

    Relaterade artiklar

    Till toppen