Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 2 januari

    Nu tar jordbruksprodukter klivet in i bilfabriken

    Moderna bilar har allt fler delar som inte kommer från ett stålverk eller oljeraffinaderi utan från en åker.

    De stora biljättarna har börjat använda material som hampa, soja och vete i produktionen. Materialen gör inte bara bilarna lättare och mer bränslesnåla – de minskar också behovet av plast.

     De stora biljättarna satsar just nu stora resurser på att ge bilarna en bättre miljöprofil genom att framför allt ersätta olika plaster.
    De stora biljättarna satsar just nu stora resurser på att ge bilarna en bättre miljöprofil genom att framför allt ersätta olika plaster. FOTO: Lars Asplund

    Ända sedan de första bilarna började rulla på vägarna i slutet av 1800-talet har de gått igenom flera olika faser.

    Under de första decennierna bestod de till stor del av trä, alltså samma material som i dåtidens hästvagnar. Därefter var det en mycket lång period då bilarna gjordes av stål.

    Efter oljekrisen på 1970-talet har man använt allt mer plast för att göra bilarna lättare och mer bränslesnåla. Det är inte ovanligt att en bil innehåller 200 kilo plast.

    Skapas av växtdelar

    Nu är det i stället material som hämtas från jord- och skogsbruk som gäller. När du köper en ny bil är chansen stor att den innehåller många delar som är tillverkade av fibrer eller andra växtdelar.

    De stora biljättarna satsar just nu stora resurser på att ge bilarna en bättre miljöprofil genom att framför allt ersätta olika plaster. Bland de bilmärken som redan har delar gjorda av ”bioplaster” finns både Audi, BMW, Fiat, Ford, Honda, Mazda, Mercedes, Opel, Peugot, Renault, Toyota, Volkswagen, Volvo och Mitsubishi.

     Soja och majs är exempel på växter vars restavfall används till bildelar.
    Soja och majs är exempel på växter vars restavfall används till bildelar. FOTO: Mostphotos

    De flesta har börjat med att ersätta interiördetaljer som säten, golvmattor, instrumentbrädor och dörrpaneler med olika fibermaterial. Fibrerna kommer från bland annat hampa, sockerrör, lin och vete. Ofta används olika restprodukter från jordbruk, material som annars inte skulle ha använts.

    Sällsynt i exteriörer

    Det amerikanska bilföretaget Ford använder sedan flera år vetehalm till dörrfack i sina Flex-modeller. Man kommer också att börja använda rester av de agave-växter som används vid tequila-destillation.

     Ford kommer att börja använda rester av agave-växter som används vid tequila-destillation.
    Ford kommer att börja använda rester av agave-växter som används vid tequila-destillation. FOTO: Matteo Carassale

    – Vi utvecklar ny teknik för att effektivt kunna använda refuserade fibrer och andra material, säger Debbie Mielewski, chef för hållbarhetsforskningen vid Ford Motor Company enligt ett pressmeddelande.

    Än så länge är det få företag som börjat använda växter för bilarnas exteriörer. Två av undantagen är modellerna Lotus Eco Elise som har hampafibrer i både tak, skärmar och spoiler, samt Ford Mustang där stora delar av karossen är förstärkt med linfibrer och linfrön.

    Soja i miljontals bilar

    En annan fordonstillverkare som använder jordbruksprodukter är John Deere. De gör både tak och skärmar till flera av sina jordbruksmaskiner av majs och sojabönor.

    Det senare materialet började användas av bilindustrin redan på 1990-talet som ersättning för plasten på elkablar. Nu finns soja i miljontals bilar från bland annat Audi, Honda, Mercedes, Porsche, Toyota och Volvo. Tyvärr är det inte bara miljövänner som gillar soja. Många bilägare på landsbygden har tvingats till dyra reparationer sedan möss gnagt sönder elledningarna.

     Allt fler jordbruksprodukter används i bilproduktionen. Man använder bland annat majs, soja, vetehalm, bambu och kokos.
    Allt fler jordbruksprodukter används i bilproduktionen. Man använder bland annat majs, soja, vetehalm, bambu och kokos. FOTO: Mikael Jägerbrand

    Så kan olika växtdelar användas

    Bambu: Högtalare, ratt, backspeglar.

    Kokos: Nackstöd.

    Lin: Bromsskivor, bilsäten, motorhuv, tak, dörrpaneler, golvplatta.

    Majs: Tak, skärmar.

    Mango: Rengöringsmedel för olja.

    Ris: Däck, isolering för elkablar, fästen.

    Soja: Tak, isolering för elkablar, bilsäten.

    Vetehalm: Lådor, mattor.

    Läs mer om

    Till toppen