Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 12 juni

    Mjölkproduktionen minskar i Sverige - trots ökad efterfrågan

    Konsumenterna är villiga att betala allt mer för svensk mjölk, men produktionen fortsätter att falla. Nu riktar konkurrenterna kritik mot Arla, som fortsätter att koppla sitt svenska mjölkpris till det europeiska.

     Mjölkprisets utveckling får nu kritik av Arlas konkurrenter.
    Mjölkprisets utveckling får nu kritik av Arlas konkurrenter. FOTO: Oskar Schönning

    – Marknadsledaren har alltid ett ansvar. Ett svenskt avräkningspris skulle spela en väldigt stor roll för gemene bonde i Sverige, säger Patrick Kunst, försäljningschef på Falköpings mejeri till ATL.

    Inhemskt allt mer populärt

    Under coronakrisen har trenden med nationella råvaror ökat ytterligare. Ica:s vd Per Strömberg bedömer att svenska konsumenter vill köpa mer svenska mejeriprodukter i dag än för bara fem, tio år sedan. Samtidigt har, som ATL tidigare berättat, tillgången på svensk mjölk minskat – framför allt hos marknadsledaren Arla.

    – Värdet av svenskproducerat och därmed svensk råvara har ökat. Det står utom allt tvivel, säger Per Strömberg.

     Per Strömberg, vd Icagruppen.
    Per Strömberg, vd Icagruppen. FOTO: Anders Wiklund/TT

    Läs mer: Arla betonar det svenska – men importen ökarLäs också: Arla svarar: Nedgången var väntad

    Det ökade värdet på svensk mjölk borde leda till höjda råvarupriser och ökad produktion. Åtminstone i teorin. Men konsumenternas pengar tycks inte riktigt hitta till böndernas avräkningsnotor.

    Överskott och låga priser i Europa

    En tänkbar förklaring kan vara att Arla har samma mjölkpris i Sverige som i medlemsländerna Danmark, Tyskland, England och i Beneluxländerna. Här har mjölkmarknaderna länge präglats av överskott och låga priser.

     Anders Segerström, vd Falköpings Mejeri.
    Anders Segerström, vd Falköpings Mejeri. FOTO: Göran Berglund

    Anders Segerström, vd för Falköpings mejeri, ser hur både handel och industrikunder i allt högre utsträckning använder sig av priserna i Europa för att förhandla priser även på svensk mjölkråvara.

    – Arla har ju sin strategi. Och de är marknadsledare, så det smittar även på oss. Det är svårt att få ut de svenska mervärdena på den svenska marknaden.

    Han får medhåll av Falköpings ordförande, mjölkbonden Claes Arnesson.

    – Vi i Sverige har ett Europapris. Det är det som används av köparna för att inte höja priserna, säger han.

    Större variation i andra branscher

    I en rapport om utvecklingen av marknaderna för kött, ägg och mejeriprodukter 2019, skriver Jordbruksverket att det finns en starkare koppling i prissättningen på invägd mjölk mellan Sverige och EU, jämfört med i exempelvis nöt- och grissektorn där svenska priser under långa perioder de senaste åren legat långt över både EU som helhet och enskilda EU-länder.

    – Här ser vi en mer lokal prissättning, även om det är internationella aktörer som är köpare. Det finns en större variation i priset, säger Åsa Lannhard Öberg, jordbrukspolitisk utredare på Jordbruksverket.

    Blivit beroende av Arla

    Mjölkbönderna i Skånemejerier ekonomisk förening sålde sin industri till Lactalis 2012 och har också sålt sitt varumärke Pro Viva. Det har gett en merbetalning i förhållande till Arlas pris. Merbetalningen ger ett mått på hur internationella aktörer tidigare värderat svensk mjölk och svenska varumärken, men har också gjort Skånebönderna beroende av Arla.

    Läs mer: Mjölkbonde: Säljer Arla bra är det bra för mig

     Norrmejeriers ordförande Ulla Bergström.
    Norrmejeriers ordförande Ulla Bergström. FOTO: Ann-Katrin Öhman

    Mjölkbönderna i Norrmejerier har kvar sin industri, men påverkas också av Arla.

    – Arla är ju marknadsledare. Vi måste förhålla oss till dem vad det än gäller, säger Norrmejeriers ordförande Ulla Bergström till ATL.

    – Vi har ju sett att vi kan ta ut högre priser på färska produkter i Norrland, men det finns gränser även för det. Blir det för stor skillnad reagerar konsumenterna.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen