Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 20 maj 2018

    Nu har obesiktigade a-traktorer körförbud

    På söndagen träder besiktningskravet för a-traktorer i kraft. I mars var fortfarande drygt 15 000 fordon obesiktigade. Nu gäller även ändrade utsläppsregler.

    FOTO: Mostphotos

    När beslutet om förändringarna togs, pratade ATL med a-traktorföraren Andreas Edman, som hoppades att besiktningskravet skulle åtföljas av en ökad hastighetsgräns.

    – Om de ska införa krav på besiktning kan de ju höja den tillåtna hastigheten. Helst till 50 men i alla fall till 40. Jag är uppe i 4 000 mil snart, så den har verkligen hjälp mig. Men man hade ju kunnat spara många timmar om man fått köra snabbare, sa han till ATL.

    LÄS MER: A-traktorn måste besiktigas

    Samma gräns

    Andreas Edmans önskan har dock inte infriats. Från och med söndagen införs de nya besiktningsregler som innebär att a-traktorer som inte kontrollbesiktigats har körförbud. De ska sedan besiktigas vartannat år, och högsta tillåtna hastighet är fortfarande 30 kilometer i timmen.

    Nya a-traktorer ska kontrollbesiktigas inom 4 år från den dag de först togs i bruk.

    Under besiktningen kommer fordonen bland annat att provköras och då gäller det att de inte går fortare än tillåtet.

    Läs mer om vad besiktningspersonalen kontrollerar, och vad som krävs för att din a-traktor ska bli godkänd.

    LÄS MER: Tänk på detta innan du tar a-traktorn till bilprovningen

    Mer jobb

    Förändringarna innebär en anpassning av svensk lagstiftning till EU-direktiv. Man ersätter bland annat det tidigare skyltvärdet för utsläppsnivåer som angavs av tillverkaren. Från och med söndagen gäller istället EU:s generella utsläppsvärden vilket i många fall leder till höjda gränsvärden.

    Det blir också merjobb för besiktningspersonalen. I stället för att läsa av data, måste de nu varmköra fordonet och sedan mäta de faktiska avgaserna.

    – Det tidigare arbetsförfarandet, när man bara pluggade in en OBD-läsare och läste av koder, var betydligt enklare. Men vi menar att det blir mer rättssäkert så här, säger Anders Gunnerisson rådgivare på Transportstyrelsen till TT.

    Mer omfattande ändringar märks även för personbilar, lastbilar och bussar som drivs med metangas (biogas eller naturgas). De ska nu ha frilagd tank och tillräckligt med gas för att kunna köras på det vid besiktningen för täthetskontroll av bränslesystemet.

    De nya reglerna rör sammanlagt cirka 4 500 fordonsägare, och finns att läsa i sin helhet på Trafikverkets hemsida.

    Relaterade artiklar

    Till toppen