Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 20 januari

    Norrmejeriers avgående vd besviken på mjölkpriset

    Anders Fredriksson lämnar vd-posten på Norrmejerier efter sex år. På den tiden har mejeriet moderniserats för stora summor och ostaffären stärkts. Men målet om ett mjölkpris som slog Arlas lyckades inte, berättar han i en intervju med ATL.

    En kvart före utsatt tid ringer Anders Fredriksson upp från Umeå.

    Han har fått ett nytt toppjobb som vd för Löfbergs och lämnar Norrmejerier till sommaren.

    – Det är blandade känslor. Det är ett jättefint företag som jag går till men samtidigt är man på väg att lämna ett bra team och ett fantastiskt företag som Norrmejerier.

     Anders Fredriksson tror att den norrländska mjölkproduktionen kommer att växa.
    Anders Fredriksson tror att den norrländska mjölkproduktionen kommer att växa. FOTO: Jan Lindmark/Norrmejerier

    När Anders Fredriksson tog över vd-posten var en del av uppdraget att ro i hamn ett enormt moderniseringsarbete på mejeriet. Produktionen har byggts om med nya tankar, kyllager och förpackningsmaskiner.

    – Det var 30 år gamla maskiner så det var hög tid att ta hand om det. Vi hade inget alternativ men det har krävt stora investeringar.

    Svenskarna dricker allt mindre mjölk och den utvecklingen visar inga tecken på att ändras. Anders Fredriksson är därför nöjd med Norrmejeriers satsning på ost och att där stärka sina marknadsandelar. Särskilt flaggskeppet Västerbottenost har som ATL tidigare rapporterat stadigt ökat sin försäljning de senaste åren.

    – Det har varit en nära 7-procentig tillväxt per år i en mogen marknad. Sedan vet vi inte än hur coronapandemin påverkade det sista året, säger Anders Fredriksson.

    Om några veckor lanserar också Norrmejerier den svenska grillosten, som är ett samarbete mellan Ica och Fontana.

    Målet uppnåddes inte

    Sämre har det gått med målet om att Norrmejeriers medlemmar skulle få ett högre mjölkpris än Arlas. Det har misslyckats även om det egna avräkningspriset har höjts. Norrmejerier har de högsta intäkterna i Sverige per kilo mjölk, men de har och har haft långvariga problem med höga kostnader. Kostnaderna för de stora investeringarna i produktionen på mejeriet är en viktig orsak till det, menar Anders Fredriksson.

    – Men det kan jag känna mig besviken över: att vi inte orkat hänga på Arlas avräkningspris. Men Arlas bönder har också en euroeffekt mot den svenska kronan, som inte våra bönder har. Samtidigt kan euron gå upp och ner och stärks den svenska kronan får vi en boost.

     Det har krävts stora investeringar för att modernisera produktionen.
    Det har krävts stora investeringar för att modernisera produktionen. FOTO: Jan Lindmark/Norrmejerier

    Anders Fredriksson kom från kemiindustrin som vd för Sekab i Örnsköldsvik innan han började jobba i Norrmejerier och tog över efter Bo Rasmusson. Han tror att det blir fler norrländska mjölkkor i framtiden och att Norrland får en allt större roll i Sveriges livsmedelsförsörjning.

    – Norrländsk mjölkproduktion kommer att bli allt viktigare för Sverige i takt med klimatförändringarna. Vi har gott om vatten och bra förutsättningar.

    På Löfbergs ska Anders Fredriksson bland annat vara med och starta ett nytt kafferosteri i Karlstad.

    Blir det kaffe med eller utan mjölk för din del på Löfbergs?

    – Utan mjölk faktiskt. Det har jag fått lite kommentarer om här. Jag tycker mycket om mjölk, men inte just i kaffe som jag är en storkonsument av.

    FAKTA: Norrmejeriers avgående vd

    Namn: Anders Fredriksson

    Ålder: 49

    Bor: Umeå

    Yrke: Vd Norrmejerier

    Bakgrund: Utbildning Teknisk Fysik KTH, MBA Handelshögskolan i Stockholm. Erfarenhet som vd sedan 1999. Senast vd för Sekab 2009-2015

    Aktuell: Tillträdande vd för Löfbergs

    FAKTA: Norrmejerier

    Bolagsform: Ekonomisk Förening

    Ägare: Norrlands mjölkbönder

    Antal anställda: 550

    Omsättning: Bokslut ej klart för 2020. För 2019: 2,075 miljarder kronor.

    Resultat: För 2019: – 260 000 kronor

     Västerbottenosten har ökat sin försäljning under flera års tid.
    Västerbottenosten har ökat sin försäljning under flera års tid. FOTO: Krux

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen