Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 9 mars

    Nollresultat i Norrmejerier

    Kostnaderna fortsätter att skena i Norrmejerier, det står klart efter att resultatet för 2019 presenterats.

     Norrmejeries kostnader fortsätter att tynga ner bolaget. Arkivbild.
    Norrmejeries kostnader fortsätter att tynga ner bolaget. Arkivbild. FOTO: Norrmejerier

    ”Ett långt ifrån tillfredsställande resultat” säger Anders Fredriksson, VD för Norrmejerier, i ett pressmeddelande.

    Försäljningen i Norrmejerier ökade 2019 och sprängde för första gången gränsen på två miljarder. Men föreningens kostnader forsätter att spöka och mjölkbönderna blev åter sittande med Svarte Petter.

    ”Vi är inte nöjda. Att vi under året tvingats sänka betalningen för mjölken är inte i enlighet med våra ambitioner”, säger Ulla Bergström, ordförande Norrmejerier.

    Kostnaderna i Norrmejerier är, som ATL tidigare berättat, en gammal stötesten i organisationen. Redan före mjölkkrisen 2015-2016 motionerade medlemmar om att organisationen behövde spara – ett initiativ som inte belönades med framgång.

    Mycket problem

    Problem med föråldrade maskiner och med pulveranläggningen under första halvåret tillsammans med minskad mjölk- och filkonsumtion uppges ligga bakom kostnadsproblemen även för helåret 2019.

    Under hösten presenterades dock ett sparprogram samtidigt som Norrmejerier siktar framåt, bland annat med två uppmärksammade kontrakt på grillost. Andra halvåret 2019 uppges ha gått bättre än första halvåret.

    ”Nu växlar vi upp med nya samarbeten, ny affärsstrategi och fullt fokus på att vi som ägare ska få utväxling för våra investeringar i föreningen och att betalningen kan höjas”, säger Ulla Bergström, ordförande Norrmejerier.

    Relaterade artiklar

    Till toppen