Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 17 december 2017

    När kommer skönheten från gården

    De som köper skönhetsprodukter ställer allt större krav på innehållet. Det här har öppnat för en ny global trend: gårdsproduktion av allt från tvål och badskum till ansiktskrämer och shampoo.

    Bild 1/3
    Bild 2/3
    Bild 3/3

    I åratal har konsumenterna ställt allt högre krav på innehållet i den mat de äter. Allt fler tillsatser, e-ämnen och konserveringsmedel har försvunnit från produkterna i butikerna.

    Nu har den här misstänksamheten mot konstgjorda och onaturliga ingredienser spridit sig också till skönhetsbranschen.

    Trenden heter ”farm-to-face”, eller ”gård-till-ansikte” på svenska, och innebär att skönhetsprodukter produceras av färska råvaror direkt på plats i lantbruket, gärna i ett labb bredvid åkern. En sökning på Google visar att det finns fler än 400 000 sajter om ”farm-to-face”.

    Den amerikanska hälsosajten Organicauthority.com beskriver trenden så här:

    – Tänk dig superrena, superfärska ingredienser, ofta odlade på samma plats som produkterna görs. De företag som använder sig av en ”gård-till-ansikte”-strategi skapar ofta sina produkter i små omgångar för optimal fräschhet.

    Superlokalt

    Redan i dag finns det en uppsjö olika skönhetsprodukter skapade enligt den nya hälsotrenden. Allt från tvål, badskum och shampoo till parfym, ansiktsmasker och hudoljor.

    Idealet är att allt innehåll ska vara superlokalt och att gården ska sköta hela produktkedjan.

    Vissa går nästan till överdrift. Nystartade Juniper Ridge i Kalifornien tillverkar bland annat tvålar och duschkräm, och hittar råvarorna i naturen.

    – Vi går ut i bergen och skördar plantorna, sen pressar vi ut geggan, säger grundaren Hall Newbegin till sajten newhope.com.

    Andra tillverkare använder en viss del egna råvaror men kompletterar med exotiska trend-ingredienser som gojibär, baobab-bark och quinoa.

    Rapsolja blir massageolja

    En av de svenska gårdar som arbetat med ”gård-till-ansikte” längst är Gunnarshögs gård i Skåne. Deras raps blir både duschkräm, tvål, schampoo, hårbalsam, massageolja, fotsalt och bodylotion.

    – Man kan göra hur mycket som helst med raps, inte bara mat utan även kosmetik och mycket annat, säger Anja Persson som tillsammans med sin familj driver Gunnarshögs gård.

    Gården sköter inte tillverkningen själva. Sedan ett 10-tal år säljer man sitt raps och sitt lin till små och stora skönhetsföretag – och köper tillbaka de färdiga produkterna till sin gårdsbutik.

    – Det är roligt att vi har så många lokala småföretag som vi säljer till, säger Anja Persson som driver Gunnarshögs gård.

    – Vissa produkter innehåller bara 10-15 procent rapsolja medan andra innehåller så mycket som 90 procent, till exempel duscholjan.

    Tror du att trenden med ”gård-till-ansikte” kommer att slå igenom stort här i Sverige?

    – Det tror jag absolut. Många av våra besökare efterfrågar småskaligt producerade hudprodukter baserade på naturliga råvaror.

    Det här är gård-till-ansikte / farm-to-face

    • Superfärskt

    Konsumenter är misstänksamma mot produkter som har hållbarhet på tiotals år. Man efterfrågar allt färskare innehåll – även i sånt som schampoo. Kravet på fräschhet gör att gårdarna tillverkar små satser.

    • Superlokalt odlat

    Hela produktkedjan ska helst skötas hyperlokalt. Det ideala är att alla ingredienser odlas inom synhåll från tillverkningen.

    • Få ingredienser

    Konsumenter är allt mer skeptiska till innehåll de inte känner igen namnet på. Ju färre och enklare ingredienser i innehållslistan desto bättre.

    • Gift- och GMO-fritt

    Ingen vill smeta ut olika typer av gifter på huden eller i håret. Odlingen ska därför vara så gift- och GMO-fri som möjligt.

    • Superkoll

    Konsumenterna i dag är vetgiriga. De vill veta var innehållet kommer ifrån, var tillverkningen skett och när allt hälldes på flaskan. Hela produktionskedjan ska vara så spårbar som möjligt.

    • Kallpressat

    Nästan alla gård-till-ansikte-produkter produceras med kallpressning. Kokning och annan beredning gör att vitaminer och andra nyttigheter försvinner.

    • Nostalgi

    Ju mer nostalgi desto bättre. En del gård-till-ansikte-produkter görs med samma metoder och samma recept som på medeltiden – eller stenåldern.

    • Kretslopp

    Det finns nästan ingen begränsning för vilka råvaror man kan använda för att skapa skönhetsprodukter. Det gör att många använder restprodukter från annan tillverkning. Vinföretag gör till exempel tvålar och badoljor av resterna vid vintillverkning. EU-projektet BioRice arbetar med att ta fram sätt för skönhetsföretag att använda restprodukter från risodling.

    • Stora globala märken

    Det här är några av de internationellt kända gård-till-ansikte-märkena; Tata Harper (Kanada), Board and Hatten (Florida), Farmaesthetics (USA), Ormana (Marocko), MV Organics (Australien), Caudalie (Frankrike) och Napa organics (Kalifornien).

    Några råvaror i skönhetsprodukter

    • Arnikor.

    • Avocado.

    • Citrusfrukter.

    • Frukt.

    • Gojibär.

    • Grönkål.

    • Gurka.

    • Havtorn.

    • Hästkastanj.

    • Lavendel.

    • Mjölk.

    • Raps.

    • Rosmarin.

    • Rosor.

    • Rödbetor.

    • Teblad.

    • Vetegräs.

    • Vildmorot.

    • Vindruvor & vinrankor.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen