Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 23 april 2018

    Munktells maffiga museimaskin

    Traktorn är verkligen från en annan tid och liknar inget annat i traktorväg. Vad man vet finns det bara en kvar. Att se den är en upplevelse. Det är en maskin som inte lämnar dig oberörd. Munktells första traktor är stor.

    Hjulen är 2,1 meter höga och kylaren rymmer 380 liter vatten. Totalhöjden på maskinen är 3,3 meter. Vikten är hela 8 300 kilo.

    Maskinen var utformad med tanke på de stora godsen och det tillverkades inte mer än 31 stycken. Den femte i serien såldes till ett större lantbruk i Sverige och det är den som i dag finns bevarad på Munktellmuseet.

     Vid en tävling i plöjning passade Munktellmuseet på att visa upp deras stora traktor från 1915. Beslutet att tillverka traktorn togs 1913. För 105 år sedan.
    Vid en tävling i plöjning passade Munktellmuseet på att visa upp deras stora traktor från 1915. Beslutet att tillverka traktorn togs 1913. För 105 år sedan. FOTO: Niklas Larsson

    Traktorn såldes 1915 med en fyrskärig plog till ett pris av cirka 17 500 kronor, vilket skulle motsvara omkring 640 000 kronor i dag.

    Vid plöjning rekommenderades fem skär för lätta jordar och fyra skär till styva leror. 30 hästkrafter kunde man ta ut från den två-cylindriga tändkulemotorn med en cylindervolym på över 14 liter, maximalt kunde man ta ut 40 hästkrafter. Då krävdes vatteninsprutning för att inte temperaturen i tändkulorna skulle bli för hög. Modellbeteckningen blev därför 30-40 HK.

    Fast fart

    Traktorn har tre växlar framåt och en bakåt. När den så kallade transportväxeln lagts i blir hastigheten som mest 4,4 kilometer per timme. Varken mer eller mindre, eftersom motorns varvtal alltid är 550 varv per minut. Så länge marken var torr fungerade traktorn som en enorm dragare för den tiden men när det regnat slirade hjulen med sina plattjärn ganska lätt. Det spelade mindre roll när tröskverken skulle dras, då använde man sig av remskivan på sidan av traktorn och som då fungerade som en stationär kraftkälla.

     Kylaren rymmer 380 liter vatten.
    Kylaren rymmer 380 liter vatten. FOTO: Niklas Larsson
     Denna traktor användes av den första ägaren fram till 1927. Den köptes sedan tillbaka till Munktells för endast 1 200 kronor. Nästa ägare använde den som stationärt kraftverk till sitt tröskverk.
    Denna traktor användes av den första ägaren fram till 1927. Den köptes sedan tillbaka till Munktells för endast 1 200 kronor. Nästa ägare använde den som stationärt kraftverk till sitt tröskverk.

    Föraren fick stå på en plattform under tak. Det krävdes muskelkraft för att manövrera ratt och spakar. Växelspakarna är cirka en meter långa. Då var det en fördel att stå och köra.

    Vid plöjning behövde styrningen ofta justeras när traktorn gick på det oplöjda och inte i fåran.

    Starten av motorn sker genom att vrida på svänghjulet som du når från förarplattformen. Traktorn kom att kallas ”skeppet” för att den gungar vid start eftersom plattformen är fjädrande.

    Ersätter 16 hästar

    Beslutet att bygga den nya traktortypen togs i december 1913 och den traktor som Munktellmuseet har tillverkades 1915. Efter att ha använts i lantbruket kom den tillbaka till BM, som företaget då bytt namn till, och visades upp i reklamsyfte på 1950-talet. Bland annat för att locka publik vid mässor. Sedan dess har den bevarats hos företaget och är renoverad.

    Kapaciteten vid plöjning med fem-skärig plog angavs till fem hektar per dag vid tio timmars arbetsdag. Vid harvning två hektar i timmen. Traktorn kunde ersätta sexton hästar och åtta man.

     Vid plöjning med denna traktor rekommenderades fem skär för lätta jordar och fyra skär till styva leror.
    Vid plöjning med denna traktor rekommenderades fem skär för lätta jordar och fyra skär till styva leror. FOTO: Niklas Larsson

    Fakta – Munktells 30-40 HK

    Tillverkare: Munktells Mekaniska Verkstad i Eskilstuna

    Årsmodell: 1915

    Motor: Munktells tändkulemotor.

    Cylinderantal: Två

    Cylindervolym: 14 liter. (200 * 230 mm)

    Max effekt: 40 hk

    Varvtal: 550 varv/minut, fast varvtal

    Kylsystem: 380 liter

    Bränsletank: 140 liter

    Kraftuttag: Remskiva

    Växellåda: Tre växlar framåt. 2,8 – 3,6 och 4,4 km/h. En back, 4,4 km/h

    Hjulbas: 3 000 mm

    Hjulstorlek drivhjul: 2100 mm diameter, 600 mm bredd

    Hjulstorlek styrhjul: 1500 mm diameter, 225 mm bredd

    Vikt: 8 300 kilo

    Längd: 5,78 meter

    Bredd: 2,3 meter

    Höjd: 3,3 meter

    Antal tillverkade: 31

    Export: Ryssland, Tyskland, Danmark, Ungern, Grekland och Argentina. Den sista exporterades 1928. Förutom motor och växellåda är traktorn tillverkad i stål för att hålla nere vikten. Alla axlar är tillverkade av ett för ändamålet speciellt stål.

    Källa: Från ”Munktells till Valmet” och ”Munktellmuseet – en historisk beskrivning”.

    Relaterade artiklar

    Till toppen