Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 18 februari

    Möttes först av oförstående från Trafikverket

    Ekologiske köttbonden Bo Larsson på Grellsbo Gård i Bälinge norr om Uppsala kör ofta med sina lantbruksmaskiner på väg 272 för att nå åkrar som ligger ett par mil från själva gården. Han stöter på problem, då hans maskiner inte längre ryms på vägen.

     Bo Larsson på Grellsbo Gård i Bälinge norr om Uppsala.
    Bo Larsson på Grellsbo Gård i Bälinge norr om Uppsala. FOTO: Mats Larsson

    Till en början är det en 90-väg med gott om plats, men på en sträcka om 7,5 kilometer smalnar vägen av och fartgränsen sänks till 70. Längre fram breddas vägen igen.

    – Bönderna i trakten kallar vägsträckan för midjan. Tidigare kunde man köra ut lite på vägkanten vid möte, om man satt på vägen i en traktor med dubbelmontage och mötet gick bra. Även om ett hjul var i luften bar det ändå. Sedan har det kommit upp räcken väldigt nära asfaltskanten, vilket försvårat situationen oerhört, säger Bo Larsson.

    Räckena sitter 30–50 centimeter från vägkanten och har gjort en smal väg ännu smalare. På sina håll är det inte mer är 7,20 meter mellan räckena.

    – Då är det kanske inte svårt att förstå att det blir problem när såmaskinen är 4,20. Du kan ju inte ligga och korsa mittlinjen när det är skymd sikt eller du har ett backkrön framför dig, säger Bo Larsson.

     Väg 272 blir under en sträcka mycket smal vilket gör det svårt för lantbruksmaskiner att ta sig fram.
    Väg 272 blir under en sträcka mycket smal vilket gör det svårt för lantbruksmaskiner att ta sig fram. FOTO: Mats Larsson

    Bil får åka före

    Konsekvensen har blivit att vissa lantbrukare som använder vägen har en bil som åker före exempelvis såmaskinen och kollar att det är okej att köra.

    Bälinge LRF var i ett tidigt skede i kontakt med Trafikverket om räckena. Till en början möttes man bara av oförståelse och besked som att räckena var uppsatta enligt gällande förordningar.

    Förra sommaren var ändå två representanter från Trafikverket ute på Grellsbo Gård.

    – Vi visade övertydligt på problemet och satte upp ett fiktivt möte mellan en traktor med dubbelmontage och en lastbil för att visa på bredden. Sedan åkte vi längs midjan i en minibuss och jag tror att budskapet gick fram, säger Bo Larsson.

    Trafikverket skickade sedan ut trafikingenjörer för att titta på vägsträckan.

    Skickar in bilder

    Grellsbo Gård har också blivit inbjuden att medverka i en åtgärdsvalsstudie som gäller hela sträckningen ned till Uppsala.

    – Jag har just skickat in bilder och bredder på några fordon vi använder. Nu får vi se vad det ger för resultat, säger Bo Larsson.

    Läs också: Maskiner får inte plats på nya säkra vägar

    Grellsbo Gård

    Besättningen består av cirka 80 Herefordkor samt ungdjur för egen rekrytering och försäljning av köttlådor. Betesarealen uppgår till 220 hektar och åkerarealen till 160 hektar. Till gården hör också 30 hektar skog.

    Gården drivs ekologiskt och produktionen är krav-certifierad.

    Ägare: Mats och Bo Larsson med familjer.

    Relaterade artiklar

    Till toppen