Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 13 mars

    Mjölkbönder sågar Arlas mjölkfria satsning: ”Helt absurt”

    De mjölkbönder ATL talat med gör tummen ned till Arlas planer på mjölkfria produkter.

    – Det är helt absurt, säger Arlabonden Claes Jonsson.

    ATL har tidigare berättat att Arla planerar att lansera helt mjölkfria produkter under året. Det framgick i en intervju med bolagets VD Peder Tuborgh i början av februari.

    – Vi måste förbereda oss på det här skiftet, sa han då och syftade på bland annat vegotrenden.

    Claes Jonsson, mjölkbonde i Tibro och vice ordförande i Sveriges mjölkbönder, sågar planerna.

    – Jag tycker inte att man bör ta fram produkter som konkurrerar med ägarnas, alltså mjölk. Det är helt absurt, säger han.

     Claes Jonsson, mjölkbonde i Tibro och vice ordförande i Sveriges mjölkbönder, sågar planerna på mjölkfritt.
    Claes Jonsson, mjölkbonde i Tibro och vice ordförande i Sveriges mjölkbönder, sågar planerna på mjölkfritt. FOTO: Privat

    Samtidigt minskar mjölkdrickandet i Sverige med uppåt 7 procent, enligt Arla som därmed öppnar för mjölkfria alternativ som komplement. Claes Jonsson förstår inte argumentet.

    – Det är fråga om kanske ynka 0,15 procent av den totala mjölkinvägningen, enligt min uppskattning. Det betyder så lite för ett globalt bolag som Arla. Det kan däremot få stora konsekvenser för mejerier som bara säljer på den svenska marknaden, säger han.

    Han betonar att mjölknedgången kompenseras av ökad ostförsäljning som också fått extra skjuts av vegotrenden, vilket Arla bekräftar.

    ”Det behövs alternativ”

    Eva Grimstedt är Arlabonde i Västerljung i Södermanland och känner sig kluven inför mjölkfria produkter.

    – De sålde ju tidigare juice innan de sålde Rynkeby, och jag förstår att man kan behöva ge sig in i nya segment för att hålla sig kvar på marknaden. Det behövs alternativ för dem som inte vill ha mjölk, säger hon till ATL.

     Eva Grimstedt är Arlabonde i Södermanland och kluven till Arlas planer på mjölkfria produkter.
    Eva Grimstedt är Arlabonde i Södermanland och kluven till Arlas planer på mjölkfria produkter. FOTO: Privat

    Samtidigt är hon skeptisk till försäljning av renodlad havredryck som är en direkt konkurrent till mjölk i dag.

    – Det känns ju bättre om det är en helt annan typ av dryck som juice, men Arlas nya havremjölk är ändå okej eftersom den innehåller mjölk, säger hon.

    Arla har dock redan genom sitt samarbete med Starbucks lanserat en mjölkfri färdigförpackad kaffeprodukt som innehåller mandelmjölk. Eva Grimstedt gör tummen ned till det.

    – Jag har hört att mandelmjölk kräver enorma resurser i form av vatten för att få fram, och ur det perspektivet är ju i så fall havre vettigare för att gynna svenska bönder som odlar havre, säger Eva Grimstedt.

    ”Svårare att hålla fokus”

    Mjölkbonden Anders Birgersson i Vikingstad som levererar mjölk till Glada bonden och Skånemejerier vill inte uttala sig om Arla specifikt. Generellt tror han dock att det lätt kan uppstå intressekonflikter i bondeägda mejeriföretag som satsar på mjölkfria produkter.

    – Det blir svårare att hålla fokus i en bondeägd organisation, samtidigt som man konkurrerar med sina egna produkter. Grundidén är ju att processa medlemmarnas mjölk och sälja den, säger han till ATL.

    Det finns redan en lågintensiv konflikt mellan konventionella och ekologiska mjölkproducenter. Allt för mycket pengar har lagts på att marknadsföra ekomjölk, anser många i det förstnämnda ledet enligt Anders Birgersson.

     Mjölkbonden Anders Birgersson i Vikingstad tror generellt att det lätt kan uppstå intressekonflikter i bondeägda mejeriföretag som satsar på mjölkfria produkter.
    Mjölkbonden Anders Birgersson i Vikingstad tror generellt att det lätt kan uppstå intressekonflikter i bondeägda mejeriföretag som satsar på mjölkfria produkter. FOTO: Lasse Hejdenberg

    Trenden kan avta

    Att då dessutom ge sig in på en helt ny marknad kan leda till än större splittring. Det är inte heller säkert att trenden med mjölkfritt håller i sig över tid, tror han.

    Och att betala efterlikvid till mjölkbönder med andra intäktskällor än mjölk kan också vara problematiskt.

    – Alla pengar är såklart välkomna med dagens låga mjölkpriser. Men det kan ändå skicka fel signaler om målet är att öka mjölkproduktionen, säger Anders Birgersson.

    Arlas mjölkinvägning 2018

    • Invägningen av mjölkråvara räknat i miljoner kilo minskade marginellt under 2018 till 13 903 (jämfört med 13 937 under 2017) och har legat stabilt kring 13 900 de senaste fem åren.

    • Störst var den danska invägningen som uppgick till 4 937 miljoner kilo 2018, följt av Storbritannien (3 196) och Sverige (1 826).

    • Flest ägare/Arlabönder återfanns i Sverige förra året där de var 2 630 till antalet, följt av Storbritannien (2 289), Danmark (2 593) och Tyskland (1 841). Belgien, Luxemburg och Holland har 702, respektive 202 och 62 Arlabönder.

    Källa: Arla

    Relaterade artiklar

    Till toppen