Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 4 januari 2017

    Mjölkbönder i Dalsspira byter foder för att rädda regnskog

    De elva mjölkproducenterna i Dalsspira mejeri tar nu aktivt ställning och väljer bort foder som innehåller palmolja eller soja för att inte skada regnskogarna.

    Från och med årsskiftet ska fodret på de elva gårdarna som levererar till mejeriet enbart komma från svensk och europeisk odling.

    – Under hösten har vi tillsammans med våra bönder funderat på vad vi tillsammans kan göra för att mjölken ska vara bra för miljön, säger Malin Jakobsson, vd för Dalsspira Mejeri.

     Produktionen av palmolja från Sydostasien lever till skövling av regnskog, något Dalsspira inte vill vara del av längre.
    Produktionen av palmolja från Sydostasien lever till skövling av regnskog, något Dalsspira inte vill vara del av längre. FOTO: Mostphotos

    ”Vi tar ställning”

    De följer därmed i Gelfleortens Mejeris spår som gjorde samma omställning för två år sedan.

    Bakgrunden till att man väljer bort palmolja från Sydostasien och soja från Sydamerika är att produktionen leder till skövling av regnskog.

    – Vi tar ställning för att rädda regnskogarna. Vi vill också att fodret ska vara närmare producerat vilket gynnar det svenska lantbruket, säger Lennart Olsson, mjölkleverantör till Dalsspira.

     Malin Jakobsson, vd för Dalsspira Mejeri.
    Malin Jakobsson, vd för Dalsspira Mejeri. FOTO: Lena Karlsson

    Sänkt foderkostnaden

    Han gick över till det nya fodret för två månader sedan vilket initialt sänkt foderkostnaderna.

    – Jag trodde jag skulle tappa i mjölkproduktionen, men det har jag hitintills inte gjort, säger han.

    Däremot påpekar han att två månader är lite för kort tid för att helt utvärdera konsekvenserna av foderbytet. Fodret baseras på raps, spannmål, vall, åkerböna och andra baljväxter.

    ”Miljötänk”

    Tanken med omställning är inte att kunna höja priset mot konsument eller öka försäljningen.

    – Det är ett sätt att jobba vidare med vårt miljötänk och fortsätta bygga vårt varumärke och det vi står för, säger Malin Jakobsson.

    RELATERAT: Mejerierna börjat etablera ett svenskt mjölkpris

    Relaterade artiklar

    Till toppen