Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 8 april

    Ministerrådet röstade ja till lastbilsreform

    I skuggan av coronakrisen kämpas det rejält om EU:s nya regler för lastbilstrafiken.

    Trots protestbrev från öst säger ministerrådet nu formellt ja till reformen.

     Lastbilstrafik på Södertäljevägen (E20) sydväst om Stockholm. Arkivfoto.
    Lastbilstrafik på Södertäljevägen (E20) sydväst om Stockholm. Arkivfoto. FOTO: Helena Landstedt/TT

    Tisdagens omröstning skedde via en skriftlig procedur på grund av coronasituationen. Det var dock inget hinder från att samla en stadig majoritet för ett ja till de nya reglerna, trots motstånd från nio länder.

    – Väntat men viktigt. Nu kommer vi att kunna få det här på plats innan sommaren, kommenterar svenske EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S), som länge arbetat för att få igenom de nya villkoren.

    Det så kallade vägpaketet består av tre lagförslag: kör- och vilotider för utländska företag, regler för cabotagetrafik (när en utländsk lastbil utför inrikestransporter) och utstationeringsregler i vägtransportsektorn.

    De nya reglerna innebär att alla som kör inrikestransporter i Sverige måste följa svenska löner och villkor, både vid cabotage och kombinerade transporter (lastbil kombinerat med tåg eller båt).

    Vidare måste föraren återvända till hemlandet minst var tredje vecka och lastbilen minst var åttonde vecka. Alla lastbilar måste ha färdskrivare så att efterlevnaden kan kontrolleras.

    Uppgörelsen gäller även lätta lastbilar.

    Tisdagens nejröster kom från Estland, Lettland, Litauen, Bulgarien, Rumänien, Ungern, Polen, Cypern och Malta. Motståndarna har kampanjat hårt för att stoppa förändringarna, som man anser slår orättvist hårt mot åkare och chaufförer från låglöneländerna i öst.

    Så sent som i förra veckan skickade åtta av de nio motståndarländerna brev till EU-kommissionen med krav på att hela reformen skjuts upp, med anledning av coronapandemin.

    Tisdagens ja för dock reformen ett rejält steg närmare mål. Nästa steg blir att få ett slutligt klartecken även från EU-parlamentet.

    – Vi ska sparka bollen i mål och anta det här innan sommaren, lovar Johan Danielsson.

    Relaterade artiklar

    Till toppen