Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 18 januari

    Miljonförlust för lokal mejerisatsning

    Börsnoterade mejeriuppstickaren Dalsspira har genomfört en övertecknad nyemission som tillför bolaget 5,8 miljoner kronor. Målet är nu att nå break-even.

     Halloumi på getmjölk är en av Dalsspiras produkter.
    Bild 1/2 Halloumi på getmjölk är en av Dalsspiras produkter. FOTO: Anders Ingvarsson
    Bild 2/2 FOTO: Anders Ingvarsson

    Dalsspira producerar och levererar mejeriprodukter av ko- och getmjölk till butiker i Västsverige. Sju komjölkgårdar och en getgård i Bohuslän och Dalsland står för mjölken. Tillsammans har gårdarna cirka 450 kor och väger in drygt 13 ton mjölk varannan dag. Mejeriet finns i Färgelanda.

    Dalsspira är noterat på småbolagslistan Spotlight Stock Market, före detta Aktietorget, sedan i december 2015, och har haft en kämpig resa på börsen. Sedan introduktionen har aktien fallit med 66 procent. Spotlights eget index har under samma period stigit över 40 procent. Kursen har gått från åtta kronor till 2,36.

    Nära fem miljoner i förlust

    Under hela perioden som noterat bolag har Dalsspira gått med förlust. För de tre första kvartalen 2018 gjorde bolaget en förlust på 4,9 miljoner kronor (-2,8). Omsättningen låg på 18,4 miljoner kronor (18).

    Den nyemission som Dalsspira genomfört tillförde bolaget 5,8 miljoner kronor efter en teckningsgrad på 111 procent. Pengarna ska nu stärka bolagets rörelsekapital och bland annat användas till investeringar i produktionsapparaten för ökad effektivitet samt utöka bolagets produktportportfölj.

    I samband med att emissionen nu är i hamn bedömer bolaget att det inte kommer att finnas något ytterligare kapitalbehov inom de närmaste tolv månaderna.

    Målet är nu break-even och för att nå dit måste värdet på försäljningen öka från nuvarande 1,8–2,0 miljoner kronor per månad till 2,5-3 miljoner kronor per månad, enligt styrelsen. Ingen tidtabell är kommunicerad.

    Satsar på nya produkter

    En ny strategisk plan har emellertid tagits fram som bland annat innehåller satsningar på nya produkter, marknadsutveckling och investeringar i produktionen för sänkt styckkostnad.

    Enligt bolaget själva är marknadsandelen i Dalsland cirka 18 procent och i Bohuslän cirka 3 procent. Målsättningen är att nå upp till en marknadsandel på 40 respektive 10 procent i vardera län. Något som styrelsen inte bedömer som orimligt då branschkollegan Wermlands Mejeri ”lyckats nå uppåt 70-80 procent inom sitt område”.

    ATL har sökt Dalsspiras VD Malin Jakobsson för en kommentar.

    Relaterade artiklar

    Till toppen