Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 27 juni 2018

    Variabelt däcktryck hos Michelin

    Michelin satsar hårt på variabelt däcktryck, och inte bara på däcken utan även på tekniken runt omkring.

    I november köpte Michelin upp företagen PTG och Téléflow. Båda företagen har egna tekniker för variabelt däcktryck.

    – Vi har insett att vi måste jobba med mer än själva däcken, säger Aage Boller, tekniskt ansvarig för Norden.

    Hittills är Fendt med sin Variogrip det enda traktormärke där liknande teknik kan fås från fabrik, men sannolikt jobbar fler maskintillverkare på sina egna lösningar.

    Michelins varianter passar till alla märken och priset ligger på 40 000-50 000 kronor.

    Isobus-kompatibel

    Tekniken är också isobus-kompatibel och däcktrycket kan alltså styras från traktorns isobus-terminal. Med en tryckning växlar föraren från fält- till landsvägsläge och tvärtom. Föraren får också en varning när traktorn kommer upp i landsvägshastighet om hen inte kommit ihåg att växla läge.

    Att byta tryck i däcken tar några minuter.

    – Tiden beror bland annat på storleken på däcken och kompressorns kapacitet.

    Systemet för variabelt däcktryck går också att sätta på vagnar och redskap av olika slag där det finns en fördel att kunna ändra däcktrycket.

    Nyutvecklat däck

    Michelin har också ett nyutvecklat däck, EvoBib, som är anpassat just för traktorer med variabelt däcktryck. När trycket sänks går de yttre extra klackarna också ner i marken, vilket inte bara kör ytan mot marken längre utan även bredare. När däcket är hårt pumpat ligger mera tryck på den extra klackraden i mitten, vilket ska göra vägkomforten bättre.

    LÄS OCKSÅ: Här är viktigaste tekniknyheterna på BorgebyLÄS OCKSÅ: Han predikar precisionsodling för bättre lönsamhet

    Relaterade artiklar

    Till toppen