Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 12 maj 1999

    Mejerierna höjer priset

    I samlad tropp höjer landets mejeriföreningar i början av juni sina priser på mjölk och fil med 5-10 öre.
    Den politiska sprängkraften i mjölkprishöjningarna tycks numera vara borta. Bara för några år sedan kunde höjda mjölkpriser få TV att tussa ihop den dåvarande konsumentministern Marita Ulvskog med Arlas vd Åke Modig. I dag är det få som verkar bry sig.
    Föreningarna gör heller inte, som framgår av listan nedan, särskilt mycket för att ge sina prishöjningar en originell prägel.

    Inget till bonden
    Samtliga föreningar gör också klart att prishöjningarna inte kommer att leda till några höjningar av avräkningspriserna. Det handlar i stället om att kunna hålla dessa på nuvarande nivå.
    Arla är först ut, med en prishöjning den 7 juni på partipriset till butik med 8 öre på dryckesmjölkssortimentet.
    Vanlig fil och ekologisk- och mellanfil höjs ej, däremot lättfilen med 11 öre. Föreningens prishöjningar tycks nu bli något av en försommartradition: i fjol kom prishöjningen den 8 juni och var då på 17 öre för dryckesmjölken. I gengäld blev då ekomjölken en 10-öring billigare, ett ovanligt grepp som inte tycks ha gett mersmak.
    Samtidigt med Arla höjer Geflemejerier priserna på fil och dryckesmjölk med 7-8 öre.

    Miljöbonus kostar
    Den 14 juni höjer en hel rad föreningar mjölkpriset.
    Skånemejerier slår till med 8 öre på dryckesmjölken, 2 öre på den vanliga filen och 30-35 öre på den smaksatta filen.
    – Miljöbonusen blir obligatorisk år 2000 och miljöarbetet kostar mycket pengar som vi nu tar ut på marknaden, kommenterar informatören Lotta Törner.
    Milko höjer med 5-10 öre på mjölk- och filsortimentet.
    – Vi kämpar för att hålla uppe priset till bönderna och miljöarbetet kostar pengar, säger vd Bo Berg.
    NNP höjer priset på dryckesmjölk med 9 öre och på filen med 10 öre.
    – Vi har en stark avfolkning häruppe och kostnadsutvecklingen slår hårdare mot oss än i övriga landet, säger Christer Nehrer på NNP.
    Norrmejerier höjer med 10 öre på dryckesmjölkssortimentet och 15 öre på filen.
    – Det behövs sannolikt för att kunna hålla uppe avräkningspriset, säger marknadschefen Bo Rasmussen.
    Och Falköping slutligen höjer dryckesmjölken med 8 öre, filen och några yoghurtsorter höjs med 0-24 öre.
    – Vi köper en hel del produkter från Arla och Skånemejerier och måste följa med deras prishöjningar, säger vd Thomas Andersson.

    Sven-Olov Lööv

    Relaterade artiklar

    Till toppen